• Eines, regles i documents contra les notícies falses

    Joan Salicrú / Eudald Coll
    -
    29 juny, 2017

    Els periodistes, com no podia ser d'altra manera, s'han organitzat per intentar destriar el gra de la palla

    Partal explica a Capçalera iniciatives de l'European Journalism Center per frenar les fake news
    Partal explica a Capçalera iniciatives de l'European Journalism Center per frenar les fake news

    Per tal de resguardar-se de l'epidèmia que suposen les fake news, els professionals de la informació s'organitzen a través d'entitats com ara l'European Journalism Center, entitat sense ànim de lucre que, des del maig de 2016, presideix Vicent Partal.

    "Aquest és un fenomen global. El que hem fet molts és parlar amb col·legues d'Amèrica i de l'Àsia, amb institucions semblants a les nostres, i intentar dibuixar escenaris. Abans que res, cal fer entendre a la gent que això és molt perillós. Després, ja intentarem analitzar-ho des de la complexitat", afirma Partal, el qual ha elaborat una "escala de la mentida": en un extrem, hi situa els "continguts fabricats" -com els provinents de la petita ciutat macedònia de Veles- i en l'altre, la sàtira i la paròdia. Entremig, tota una sèrie de grisos: notícies que es creen falsament connectant dues notícies reals; continguts equívocs (en la línia de "quan estic dient això, tu ja entens que estic volent dir allò"); notícies reals posades en contextos falsos; reportatges sota una aparença de professionalitat que incorporen mentides; les notícies falses i, finalment, els continguts manipulats.

    "En la tradició periodística El Jueves i Charlie Hebdo són mitjans honorables. Ningú discuteix el seu dret a fer paròdia, però a través de Facebook és igual si és El Jueves o la porqueria que produeix aquell noi de Macedònia. Tot això junt a Facebook, arribant a una velocitat brutal als lectors. És molt difícil", rebla amb contundència. "Llavors, nosaltres, què en diem? Que els periodistes, els anunciants i els lectors han de ser conscients que som en un pou. I que davant d'això, no hi ha receptes fàcils. Una vegada ho tenim clar, intentem trobar eines i regles que ens ajudin, des del mateix periodisme", explica.

    Contra les notícies d'odi

    Així, entre les iniciatives de l'European Journalism Center per posar una mica de llum sobre la qüestió, Partal destaca la creació de la First Draft Coalition, "un grup que treballa molt seriosament el fact-check" o el Verification Handbook, un document traduït a nou llengües "que dóna eines i apunta bones pràctiques que es poden fer servir com a periodistes per desenmascarar les fake news". Finalment, Partal es refereix a l'organització, arreu d'Europa, d'una sèrie de jornades (New Impact Summit) en què s'interroguen conjuntament la indústria, els diaris, els anunciants, Google i Facebook.

    A nivel de cadascuna de les nacions europees, també hi ha hagut altres accions, com la de vuit mitjans francesos que s'han aliat en lluita contra les fake news. O organitzacions com Stop Fake. I fins i tot existeix el cas d'un professor d'ecologia dels EUA, Nathan Phillips, que va decidir crear Sleeping Giants, una associació que, en poc temps, s'ha convertit en un dels grans enemics del que el professor anomena notícies de l'odi i que, segons aquest acadèmic, en realitat són "una barreja de mentides, continguts supremacistes i intimidació que pot inspirar atacs contra musulmans, gais dones i afroamericans".

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari