• Demarcacions
  • La Junta de Govern i tot l'equip del Col·legi de Periodistes de Catalunya us desitgem unes bones festes i un any 2025 ple d'èxits i salut!

    Una selecció de títols per gaudir de la lectura durant les vacances. 

    L’amenaça de querelles per coaccionar periodistes atempta contra la llibertat d’informació i posa en risc el dret de la ciutadania a una informació veraç. El Col·legi de Periodistes de Catalunya i del Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia difonen aquest comunicat conjunt. 

    Segons la resolució, la doble funció de Jordi Martín no vulnera el criteri 7 del Codi Deontològic.

    L'artista, de  quatre anys, ha fet servir tan sols dos colors per fer el seu dibuix nadalenc, que representa els Tres Reis.

    Catorze nens i nenes d'entre quatre i nou anys han participat en aquesta edició del concurs.

    El Grup de Treball de Periodisme per la Pau del Col·legi de Periodistes de Catalunya anuncia la primera edició dels guardons destinats a reconèixer les millors pràctiques periodístiques de Catalunya en el tractament informatiu de la pau d’acord amb els criteris indicats en l’annex D del Codi Deontològic que fan referència a la cobertura de conflictes bèl·lics i armats.

    Susana Pérez-Soler

    El passat octubre, el Col·legi de Periodistes, el Consell de la Informació i totes les universitats catalanes amb estudis de periodisme van unir-se per denunciar l’ús abusiu del pescaclics, pràctica emprada pels mitjans digitals que busca clics fàcils amb titulars cridaners i sovint enganyosos i que fa molt de temps que ha arrelat en nombroses redaccions. Cal anar fins al 1999 per trobar la primera referència al clickbait, terme amb el qual es coneixia el pescaclics als inicis. A poc a poc es va anar popularitzant aquesta pràctica que ha acumulat tant usuaris que piquen l’esquer com detractors que, des de la professió, adverteixen de com ha pervertit el periodisme.

    Susana Pérez-Soler

    La intel·ligència artificial amenaça amb transformar-ho tot, des de la vida quotidiana i el mercat laboral fins a l’educació i la sanitat, passant pels mitjans de comunicació. El contingut generat per màquines no és una novetat per a les empreses periodístiques, però l’actual onada d'IA incorpora canvis significatius tant pel que fa la manera de crear el contingut com pel volum i l’abast. Alguns mitjans han començat a utilitzar-la per augmentar la quantitat d’informació diària i aconseguir un millor posicionament web, si bé la majoria ha obert un període de reflexió per entendre com pot ajudar a fer periodisme de qualitat, doncs, avui dia, els reptes que planteja pel que fa a la veracitat, la confiança i l’autoria dels continguts són més grans que les oportunitats.

    Elisabet Carvajal

    Tot i que des d’un punt de vista històric la Bíblia és considerada el primer fenomen de narrativa transmèdia, va ser Henri Jenkins, l’estudiós nord-americà de la comunicació, qui encunyava per primera vegada aquest terme l’any 2006. Aquest bateig es produïa, de manera força premonitòria, abans de l’explosió de les xarxes socials i del fenomen multipantalla, que han suposat una transformació sense precedents dels comportaments de les audiències i de la creació de continguts. Actualment les tècniques transmèdia i multiplataforma, nascudes en l’entorn publicitari i de la ficció, també es configuren com a eines clau per a la nova comunicació corporativa del segle XXI, l’objectiu de la qual és implicar i moure les audiències.

    Jordi Rovira

    Joan-Ignasi Ortuño, periodista col·legiat i víctima de la precarietat. Avui lluita contra una jubilació insuficient, l’absència d’ajuts i la incertesa d'haver de viure al carrer. Ortuño ha dedicat tota una vida al periodisme cultural i comparteix el seu testimoni amb la professió. 

    Maruja Torres comparteix la seva visió sobre el conflicte a l’Orient Mitjà, l’amistat i el futur de la professió i el seu amor pel periodisme.

    Borsa de treball

    16/12/2024 Barcelona
    13/12/2024 Barcelona
    12/12/2024 Tarragona
    12/12/2024 Andorra la Vella