EUDALD COLL
Firmes especialitzades
Segons l’informe, el mercat valora l’especialització temàtica, “com un factor clau de diferenciació i competivitat professionals”. Es preveu un futur amb empreses que oferiran productes d’informació o entreteniment –o ambdues coses– dirigits a col·lectius concrets: advocats, amants de la gastronomia, etc. L’informe apunta que als Estats Units, “ja es parla de boutiques, petites firmes de comunicació formades per pocs professionals molt focalitzades en una àrea”.
Continguts per publicitat
Els professionals de la informació poden tenir un paper en un sector publicitari que està en ple procés de reinvenció. Els autors de l’Informe auguren un augment de productes com els publireportatges i variants més sofisticades, elaborats per periodistes, “experts en el processament i elaboració de continguts”.
Periodisme de dades
Una de les àrees més prometedores és la dels dispositius mòbils. Internet compta amb milions de dades, una matèria prima que pot popularitzar el periodisme de dades que ja té cert recorregut als Estats Units i que s’està començant a assajar a Catalunya. L’Informe preveu la creació de petites companyies proveïdores de continguts als mitjans convencionals.
Comunicació per a pimes
Les empreses saben que és imprescindible fer-se visibles i ser singulars en un oceà de milions d’emissors. Els periodistes poden ajudar-les. Algunes organitzacions de reduïdes dimensions ofereixen una comunicació integral a petites i mitjanes empreses que no disposen de cap departament que ho faci.
Auxiliars de serveis
L’informe vaticina la creació d’empreses auxiliars de serveis, necessàries per compensar les abundants necessitats de companyies tradicionals amb estructures cada cop més primes. Són firmes petites amb professionals polivalents, amb aptituds imprescindibles per produir i/o gestionar la cobertura d’esdeveniments, el material gràfic, la correcció i la traducció de textos, etc.
Formadors
“Les noves oportunitats laborals –apunta l’estudi– motiven que determinats periodistes puguin organitzar-se i presentar-se com a formadors de col·legues, d’agents empresarials o polítics, etc. en matèries com les noves tecnologies o la comunicació en un sentit molt ampli. La comunicació és un valor a l’alça”.
Conferenciants
Els periodistes que viuen de conferències és una tendència internacional, tot i que de difícil introducció a Catalunya per les dimensions del mercat. Aquesta sortida es planteja més com un complement esporàdic.
Especialistes en analítica web
L’informe assegura que moltes tasques que als mitjans fan informàtics, enginyers o físics podrien assumir-les els periodistes, com la dels especialistes en analítica web (encarregats de recopilar i avaluar les dades d’Internet) perquè resultaria més eficient complementar la formació de periodistes i que fos competència seva. El mateix passaria amb els que posicionen el mitjà als motors de cerca de la Xarxa.
Comunicació Corporativa Local
Els experts observen “la necessitat d’aprofundir en la comunicació corporativa local. És a dir, des del seu punt de vista qualificat, cal preparar professionals que, a més de ser competents, dominin la comunicació de proximitat. I més tenint en compte la riquesa d’aquest panorama local i comarcal a Catalunya”.
Comunicació cultural
Segons l’informe, determinades indústries culturals (com la discogràfica o dels videojocs) no estan associades a estudis universitaris que els proporcionin mà d’obra formada, així que moltes tasques vinculades a la comunicació són exercides amb més voluntat que resultats. Els periodistes podrien fer-ho.
Màrqueting digital
Activitats com el màrqueting digital o el turisme cultural figuren en les ocupacions amb més futur. Segons l’informe,aquests treballs tard o d’hora donaran feina a periodistes. La vessant comunicativa de les dues activitats és indubtable”.
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari