• La mobilitat del periodisme

    12 juny, 2014
    Immers en un canvi constant, la professió es reinventa un cop més pensant en un consum i una realitat com és la dels dispositius mòbils. Ismael Nafría, director d’Innovació Digital al Grup Godó i especialista en mitjans digitals, analitza els darrers moviments d’aquesta nova mutació.
    La redacció de l'ACN. Foto: Arxiu
    La redacció de l'ACN. Foto: Arxiu

    ISMAEL NAFRÍA

    És la revolució que no s’acaba mai. Quan després d’anys d’esforços, les empreses periodístiques i els professionals de la informació començaven a sentir-se més o menys còmodes amb la publicació de notícies al web, de sobte el món torna a canviar. Toca, novament, reinventar-se per adaptar-se a una nova realitat, en aquest cas, la dels dispositius mòbils (telèfons intel·ligents i tauletes), escollits per un nombre creixent d’usuaris per estar informats.

    Com ja va passar amb l’arribada d’Internet, tot es torna a qüestionar: canvien els models de negoci i les vies d’ingressos, es modifiquen les tasques, els ritmes productius i l’organització dels equips periodístics, es renoven els hàbits de consum dels usuaris, es reinventen les fórmules narratives... El periodisme viu un nou capítol de la seva història, però ho fa amb el repte de sempre: oferir un producte informatiu com més rellevant possible tant per als usuaris com per als anunciants.

    Des del passat 2 d’abril el diari The New York Times ofereix un nou producte informatiu de pagament anomenat “NYT Now”. Es tracta d’una aplicació de notícies per a iPhone amb la qual el diari novaiorquès vol atraure nous subscriptors digitals disposats a pagar 8 dòlars al mes, una quantitat força inferior als 15 dòlars que costava la subscripció digital més barata que hi havia fins aleshores.

    La gran novetat de NYT Now és que es tracta del primer producte informatiu mòbil creat per The New York Times que compta amb un equip editorial propi, segons va voler destacar en el moment del llançament la directora del diari, Jill Abramson.

    Sota la direcció de Cliff Levy, guanyador de dos premis Pulitzer, un equip integrat per més de deu periodistes i editors selecciona al llarg del dia les notícies més rellevants publicades pel web del diari i les adapta per ser consumides fàcilment en un telèfon mòbil. Aquest mateix equip escull i ofereix també enllaços interessants a continguts publicats per altres webs.

    L’aplicació nyt Now es pot descarregar gratuïtament i, de manera al que passa amb el web del diari, permet llegir fins a un màxim de 10 articles complets al mes sense haver de pagar. Si l’usuari vol llegir més articles, aleshores s’hi ha de subscriure. Els 760.000 subscriptors digitals que tenia The New York Times a final de 2013 poden fer ús de l’aplicació sense restriccions. La promesa de NYT Now és que l’usuari tindrà a les seves mans, en qualsevol moment del dia, un ràpid resum de les notícies més importants del moment, amb la garantia que ofereix la selecció feta pels periodistes del diari.

    Aquesta mateixa intenció d’oferir un producte pensat i produït específicament per als usuaris mòbils està al darrere de l’aplicació Yahoo News Digest, disponible des del passat mes de gener de moment només a l’App Store dels Estats Units. Aquesta aplicació de notícies té el seu origen en la compra per part de Yahoo! De l’empresa Summly, creada a 15 anys pel jove emprenedor britànic Nick D’Aloisio, especialitzada a fer resums automàtics de la informació mitjançant tecnologia d’intel·ligència artificial. Yahoo News Digest ofereix dos cops al dia –pel matí i per la tarda? un resum de les principals notícies de la jornada en un format visual molt fàcil de consumir que permet l’usuari saber ràpidament què és el més important de l’actualitat. L’aplicació utilitza múltiples fonts informatives per preparar el que anomena “àtoms”: petites peces d’informació (cites, imatges, vídeos, cotitzacions, mapes, infografies...) que, sumades, ofereixen la foto completa de cada notícia, que arriba acompanyada sempre d’un resum textual. Tot plegat, un intent d’oferir la “millor experiència mòbil” possible a l’usuari.

    Perquè justament aquesta, l’excel·lent experiència d’usuari, és una de les claus principals que permet explicar l’èxit d’audiència de productes informatius nascuts i pensats per als dispositius mòbils, com ara les aplicacions Flipboard, Circa, News360 o Zite (comprada a la CNN el passat mes de març justament per Flipboard). Aquests productes agregadors d’informació produïda per altres mitjans han sabut oferir als usuaris una nova manera de construir (personalitzar) i consumir la informació que més els interessa.

    L’aposta de La Presse+

    Potser una de les apostes per al món mòbil –i, més en concret, per a la tauleta? que crida més l’atenció és la que ha fet el diari canadenc La Presse. L’abril de 2013, els responsables d’aquest històric diari publicat en francès a la ciutat de Montreal van llançar al mercat una ambiciosa edició multimèdia diària i gratuïta per a l’iPad anomenada La Presse+. Des del passat 23 d’abril, La Presse+ també està disponible per a alguns models de tauletes Android.

    El que més sobta d’aquest producte és la inversió feta per l’editor: 40 milions de dòlars canadencs (26 milions d’euros) per construir una plataforma editorial i formar un equip que és capaç de produir cada dia un impactant i complet producte multimèdia pensat específicament per a la tauleta.

    Els resultats semblen acompanyar de moment l’experiment: el passat mes d’abril, un any després del llançament, La Presse+ estava instal·lada en més de 400.000 iPads i era llegida cada setmana per un total de 250.000 lectors, que li dedicaven més de 30 minuts de mitjana al dia i 70 minuts el dissabte. I potser encara més important: un 28% dels ingressos del diari arribaven ja gràcies a la publicitat que s’oferia a La Presse+.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari