Els webinars s’utilitzen sovint en el màrqueting i en reunions de treball, si bé també tenen aplicació en l’educació. Per això el Centre de Formació i Desenvolupament del Col·legi ha apostat per aquesta formació en línia periòdica, ja que cobreix les exigències dels diferents perfils de professionals, en horaris diversos i permet participar des de les demarcacions en ser una eina ideal per superar les limitacions pròpies de la distància. Actualment, els webinars organitzats pel Col·legi consisteixen en una classe en directe d’una hora en què els participants poden fer preguntes a través del xat al final de la sessió.
Els temes escollits en aquest primer any de funcionament han estat complementaris dels cursos presencials i impartits per professors del Centre de Formació i Desenvolupament. S’han centrat sobretot en l’aprenentatge d’eines molt pràctiques amb unes pautes concretes que es puguin ensenyar en una hora. Així, el 2014, s’han portat a terme webinars d’una dotzena de temes diferents, com la creació d’una newsletter, gestió de les crisis en xarxes socials, narratives per a mòbils i tauletes, entre altres, als quals hi han participat més de dues-centes persones.
Qüestió de ritme
“La idea dels webinars va venir, d’una banda, de la necessitat d’oferir formació a distància pensant en els periodistes de la resta de les demarcacions que no tenen accés a tanta formació com a Barcelona, però també per a tots aquells altres professionals que, per falta de temps o dificultats de desplaçament o perquè viuen a l’estranger, no podien assistir als cursos presencials”, explica Mònica Viñas, cap de Formació i Relacions Internacionals del Col·legi.
Els webinars s’han implantat al Col·legi amb l’assessorament d’Enrique San Juan, periodista expert en noves tecnologies amb una llarga experiència en formació i que, des de fa temps, col·labora amb el Centre de Formació. “Des del 2009, als Estats Units els webinars formen part del màrqueting i de les empreses de formació. Vaig començar fent webinars el 2011 i des de llavors n’he fet centenars. És una manera interessant, ràpida i còmoda de treballar sense desplaçaments i en unes condicions específiques. Perquè siguin de màxima eficàcia han de durar una hora com a màxim, el temps que una persona pot centrar l’atenció en un ordinador, Ipad o smartphone amb bona cobertura” explica.
Valoració positiva
Les enquestes de satisfacció mostren que els alumnes valoren molt bé els webinars i aporten dades, com que els assistents han participat des de Barcelona, Vic, Tortosa, Lleida, Girona, Andorra, Reus, Igualada, Mollet o Brussel·les, entre altres indrets. “Normalment, no m’estic a Barcelona, així que acostumo a apuntar-me als webinars que m’interessen per la comoditat que representa connectar-me des de qualsevol lloc sense desplaçar-me”, explica Sònia Bagudanch, periodista gironina que ha participat en diferents webinars del Col·legi. “Com que només duren una hora –afirma– no permeten aprofundir massa, però ajuden a donar unes quantes claus i proporcionar recursos. S’haurien de potenciar molt més, perquè alguns cursos de fora de Barcelona s’han d’anul·lar per manca de quòrum. I això és fotut. En canvi, als webinars s’hi pot inscriure qualsevol col·legiat de Catalunya”.
Ester Pinter és una altra alumna que també valora positivament l’experiència. Ha fet quatre webinars en els darrers mesos. “És molt còmode que, estant a casa, et donin petites càpsules de coneixement en línia molt útils. En alguns casos, eren programes dels quals mai havia sentit a parlar. D’altres els coneixia però no trobava el moment, per temps o ganes, de buscar una tutorial per Internet que expliqués com fer-los servir. És fantàstic que et diguin que tal dia i tal hora t’explicaran de manera molt directa com fer ús d’aquesta eina i que no caldrà que surtis de casa”, assegura.
Handicaps i avantatges
Però els webinars no han estat tan sols un descobriment per als alumnes del Centre de Formació, sinó també per a molts dels seus professors. “La meva primera experiència com a professor de webinars ha estat al Col·legi de Periodistes. El gran handicap per al professor d’aquest tipus de cursos és que els alumnes no són al davant perquè interactuïn i per veure si segueixen les explicacions. Això obliga a fer un discurs molt fluid durant tota l’hora”, recorda Àlex Poderoso, consultor i desenvolupador de projectes web per a empreses i professionals, especialment de l’àmbit de la comunicació.
Sílvia Llombart, periodista especialitzada en Internet, també es va estrenar amb els webinars al Col·legi. Llombart destaca els avantatges de formar sense que els alumnes s’hagin de desplaçar, la interacció així com el fet que, com a professora, l’ha permès aprendre una nova eina, explicar d’una altra manera. “ No té res a veure amb preparar una classe presencial. És totalment diferent”, reconeix. D’altra banda, admet que “el fet que els alumnes no et vegin, i sobretot que tu no els vegis, implica que com a professor no puguis jugar amb la complicitat i l’empatia veient la reacció de la gent. Vas una mica a cegues”.
Finalment, Jordi Flamarich, consultor en comunicació digital especialitzat en noves formes de narrativa i continguts per a dispositius mòbils, també ho considera una bona experiència. “Són una eina fantàstica per transmetre coneixements de manera no presencial. Com a docent impliquen un repte considerable, ja que no pots comptar amb el llenguatge no verbal ni amb la complicitat que es genera quan mires els alumnes als ulls. Per contra, obliguen a estructurar molt bé el missatge”, explica. “M’agrada –conclou– que el Col·legi de Periodistes experimenti amb aquests nous formats, molt més còmodes per a aquelles persones que es volen formar, però que no tenen temps de desplaçar-se”.
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari