Publicacions veteranes com Washington Post, New York Times i USA Today, encapçalen l’impacte informatiu de la premsa nord-americana a Twitter. Aquesta popular xarxa és un reforç per a la difusió dels mitjans, però menys del que alguns pensaven, i té una incidència relativa en el consum informatiu dels adults joves, que no s’acaben d’endollar a les notícies. Aquestes dades, que surten de nous estudis, ens permeten seguir l’evolució de l’escenari informatiu al Estats Units. i conviden a pensar que ens manquen treballs locals amb xifres actualitzades i especifiques per analitzar aquesta complexa situació informativa que vivim.
Els resultats de l’estudi sobre Twitter i la premsa nord-americana, realitzat per Searchmetrics, diu que l’any passat les notícies del Washington Post van ser les de més repercussió a Twitter, amb una mitjana de 275.193 comentaris per setmana sobre algun contingut del diari. Per darrere seu van estar el New York Times (261.422), l’ USA Today (149.960), el Wall Street Journal (134.248) i el Los Angeles Times (118.911).
La notícia més comentada a Twitter va ser de l’ USA Today i explicava, amb text i vídeo, la persecució policial a Texas d’un delinqüent amb antecedents. La segona va ser una història del Washington Post sobre Adam Lanza, autor de la mort de 26 persones en una escola de Newtown (Connecticut). La notícia, amb un vídeo del discurs d’Obama sobre la legislació del control d’armes, explicava que Lanza guardava a casa seva més de 1.700 cartutxos de municions.
“Twitter és una eina ideal per dirigir el trànsit addicional al seu contingut i la nostra investigació mostra que molts llocs web dels principals diaris estan tenint èxit en aquest terreny”, ha explicat Marcus Tober, director de la ja esmentada Searchmetrics. És una valoració sensata i positiva, però a la qual cal afegir alguns matisos, especialment després de conèixer noves dades sobre aquesta xarxa social. Un recent informe del Pew Research Center estableix que només un 16% dels nord-americans adults fan servir Twitter. I tan sols la meitat d’aquest grup –és a dir, un 8% dels nord-americans– la utilitza com a font de notícies.
Sense miracles
Xifres i dades que conviden a reflexionar. Les xarxes són una bona eina perquè els diaris guanyin presencia en el món digital, tot i així, no són un remei miraculós. Per a alguns experts, hi ha factors demogràfics que ajuden a entendre la situació. Argumenten que Twitter té una majoria d’usuaris joves (l’edat mitjana és de 24 anys) i que les joves generacions tenen menys interès en les notícies que les anteriors.
Andrew Kohut, director del Pew Research Center, en un recent article a Poynter.com, parla d’un volum de consum de notícies diferent segons grups d’edats. Identifica quatre grups: Silent Generation (67-84 anys), Boomers (48-66), X Generation (32-47) i Millennials (18-31 anys). I diu que a menys edat, menys interès per les notícies, ja que la Silent Generation dedica uns de 84 minuts diaris a informar-se, per 77 minuts els Boomers, 66 minuts la X Generation i només 46 minuts els Millennials. Són dades que inclouen els diferents formats i suports informatius.
“Els relativament modestos nivells de consum de notícies entre les generacions més joves –escriu Kohu– poden ser el resultat d’una sèrie de factors: més activitats que competeixen amb les notícies, un menor nombre d’esdeveniments històrics de pes durant la infància i l’adolescència, etcètera. En tot cas, hi ha un factor que es desprèn clarament de les enquestes: la gent gran gaudeix de les notícies més que els joves. (...) Només al voltant del 35% dels que reben notícies dels llocs de xarxes socials segueixen i busquen les notícies completes. Els mitjans veuen, encertadament, els lectors digitals com a vitals per al seu futur. Amb tot, les dades suggereixen que les expectatives han de ser modestes respecte a recuperar les audiències que tenien abans”.
Enllaços:
http://ow.ly/tOYcq (notícia del Huffington Post)
http://ow.ly/tOYmM (notícia del USA Today)
http://ow.ly/tOYrD (notícia del Washington Post)
http://ow.ly/tOYwL (estudi del Pew Resarch)
http://ow.ly/tOYCe (notícia del Poynter Institute)
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari