• Quinze minuts d'informació

    Francesc Farré
    -
    4 juliol, 2019

    Cada cop més, els mitjans de comunicació –molts de referència– estan sumant els podcasts a l’oferta informativa com a nous canals de distribució de contingut. En aquest reportatge –guanyador ex aequo a la millor peça periodística del Report.cat del trimestre– s’analitza el seu auge, s’expliquen alguns casos d’èxit tant a casa nostra com a l’estranger i es detalla per què, tot i l’augment de l’ús, la majoria dels mitjans de comunicació nacionals encara no s’han atrevit a endinsar-se en el format. 

    Sona el despertador, ens emboliquem entre els llençols una estona, però finalment decidim aixecar-nos per afrontar el dia. Ens col·loquem davant el mirall i ens freguem la cara amb força mentre pensem amb tot allò que ens espera. Sí, estem desperts i el primer cafè és pura glòria. Quinze minuts.

    Quinze són també els minuts que necessita el podcast informatiu The Daily del New York Times per seduir milions d’oients cada dia, de dilluns a divendres. El programa cobreix els temes més rellevants de l’actualitat amb la col·laboració de periodistes de primera línia d’aquest mitjà i del presentador, Michael Barbaro.

    The Daily va estrenar-se l’1 de febrer del 2017 i va ser considerat un dels podcasts més populars de l’any passat, amb més de 200 milions de descàrregues en un any.

    “El fenomen del podcast està en auge a tot el món, tot i que a Espanya som lluny de les tendències” afirma Emma Rodero, professora de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Els mòbils intel·ligents, el desenvolupament d’aplicacions natives com iTunes, la multitud d’agregadors i distribuïdors (iVoox, Spreaker, Soundcloud, etc.) han multiplicat l’interès dels mitjans internacionals per aquest format. Estem davant un fenomen que els nostres mitjans haurien d’explotar més?

    Model de negoci

    El professor Rosental Alves i el Knight Center for Journalism in the Americas organitzen des de fa gairebé dues dècades l’International Symposium on Online Journalism (OSJ) amb l’objectiu de debatre sobre els reptes que enfronta la professió. En les últimes edicions, representants de mitjans de comunicació han discutit sobre la possibilitat d’utilitzar els podcasts com a nous canals de distribució de contingut.

    Eric Nuzum, vicepresident d’Audible, empresa especialitzada en podcast i audiollibres, va donar tres consells per elaborar un podcast: buscar bones històries, escollir personatges atractius i disposar d’una veu única. En aquesta mateixa línia Maria Jesús Espinosa, cap del projecte Podium Podcast, referma que “la qualitat,  la professionalització dels continguts i l’elecció de la temàtica són substancials”. Si ens volem diferenciar d’entre els més de 250.000 programes que existeixen a la plataforma digital iTunes, haurem de tenir en compte aquestes recomanacions. Tot i això, la majoria dels mitjans de comunicació nacionals no s’han atrevit a endinsar-se en el format, exceptuant-ne les ràdios per motius clars.

    Alguna de les raons d’aquesta indecisió d’immergir-se en l’àudio podria ser la viabilitat econòmica, però hi ha diverses maneres d’aconseguir ser sostenible: oferir espais per a anunciants, aconseguir subscripcions premium o iniciar una campanya de micromecenatge. Per exemple, Podium Podcast, la xarxa global de podcast del Grup Prisa, que es va iniciar l’any 2016, ho ha aconseguit i ja compta amb més d’una cinquantena de programes.  “Podium Podcast obté beneficis gràcies a la publicitat i els branded podcast. D’aquesta manera podem seguir invertint en més programes i seguir creixent” afirma Espinosa. Així doncs, diferenciar-se dels milers de podcasts que existeixen en l’actualitat és vital per aconseguir que algú vulgui pagar pels nostres continguts.

    Referents nacionals

    Un dels primers mitjans de comunicació nacionals que s’han atrevit a llançar un podcast propi ha estat el diari La Vanguardia. En aquest rotatiu, hi ha el programa Error fatal, conduït pels periodistes Ramón Peco i Nacho García, en què es repassa l’actualitat tecnològica des d’una perspectiva àmplia i propera. El programa es publica el primer i el tercer dimecres de cada mes a les plataformes digitals Ivoox i iTunes.

    Un altre exemple de mitjà que ha incorporat en els seus continguts un podcast ha estat Eldiario.es. En aquest cas, es tracta del programa Carne Cruda, crític i guanyador d’un Premi Ondas, que va començar l’aventura l’any 2009 com un programa diari de 
Ràdio 3 de Radio Nacional de España. Fins al moment, ha entrevistat personatges com Julian Assange, Jordi Évole o Pablo Iglesias.

    El projecte de col·laboració que tenen amb Eldiario.es es va iniciar l’any 2014 amb una campanya de crowdfunding –el primer per a un programa de ràdio professional a Espanya– gràcies a la qual 2.500 persones han contribuït amb entre 30 i 150 euros per portar a terme aquest programa. I fa pocs mesos, va iniciar-se una altra experiència en l’àmbit dels podcasts als mitjans espanyols quan ABC va posar en marxa ABC Podcast que, segons el diari de Vocento, és “una altra manera d’explicar històries en què el so n’és el protagonista”.

    Tot i que a Espanya els podcasts no són tan utilitzats com en els mitjans de comunicació anglosaxons, els experts els veuen com un dels canals de major creixement en els darrers anys. Un fenomen que, també aquí, pot anar a més gràcies a l’arribada de la gama Amazon Echo d’altaveus intel·ligents nodrits d’assistents virtuals d’Amazon, que donaria un impuls més a un recurs periodístic el consum del qual no para de créixer, sobretot entre els més joves. 

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari