Conèixer i treballar en multiplataformes
Ja no es tracta tan sols d’habilitats multimèdia, sinó d’aprofitar el potencial de dispositius mòbils per a continguts periodístics. Un de cada tres europeus accedeix al web des del mòbil i al voltant d’un 85% dels que tenen tauletes tàctils visiten regularment els webs que contenen notícies.
Definició i pla de treball
Cal definir si es vol crear una iniciativa orientada cap a la creació de continguts i històries o cap a serveis (agregadors de notícies, de continguts, venda de tecnologia i software). A partir d’aquí, es desenvolupa el pla de treball periodístic, i de negoci: l’emprenedor ha de preparar-se per conèixer el maneig administratiu i financer des del primer moment.
Creativitat i interacció
Tot i que de manera diferent, als Estats Units, on la interacció web des de webs socials s’ha convertit en mainstream, a Europa aquestes xarxes i els blocs van incrementant la presència com a eines per al periodisme, tant com a fonts d’informació i com a instruments per atraure trànsit i audiències. Creix la necessitat d’un treball creatiu que combini criteri periodístic i tecnologia per gestionar aquests recursos (més enllà de funcions bàsiques de community manager).
Intercanvi professional
Alguns casos estudiats d’iniciatives periodístiques freelance europees han sorgit de propostes originals fetes per petits equips de treball als mitjans tradicionals. Els factors culturals influeixen, per suposat. Al Regne Unit, l’actitud predominant és “abraça, no reemplacis” ( embrace not replace) que facilita l’intercanvi, mentre que a França, algunes iniciatives molt interessants que troben difícil penetració en els grans mitjans.
Un projecte de referència
El projecte SuBMoJour ( www.submoujour.net) és, fins ara, la referència més actualitzada per als que volen dissenyar un model viable d’iniciativa periodística freelance amb potencial econòmicament sostenible. Correspon a un estudi a Europa, els Estats Units i el Japó.
La força dels blocs
En lloc de desaparèixer, el fenomen dels blocs segueix en expansió i especialització. Problogger ( www.problogger.net) és un espai dedicat a la formació amb una clara orientació d’assessoria pràctica, amb alguns temes força rellevants en l’àmbit europeu.
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari