• Catalunya registra més de 5.900 periodistes autònoms en tres anys amb el nou epígraf fiscal

    4 febrer, 2025

    El sector periodístic català s'adapta a la nova normativa amb 5.927 altes al règim d'autònoms, però afronta reptes de precarietat i estabilitat laboral, sobretot a mig i llarg termini, com ho evidencia les 1.289 baixes registrades en aquests tres anys. 

    Catalunya presenta més de 5000 periodistes autònoms inscrits en el nou epígraf de la IAE
    Autor:
    Nataliya Vaitkevich
    Font:
    Pexels

    El periodisme català ha viscut una transformació significativa des de la creació del grup 863 de l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE), destinat als periodistes i altres professionals de la comunicació. Una llarga reivindicació del Col·legi de Periodistes que va treballar intensament per aconseguir aquesta identificació professional davant d'hisenda. Des del seu establiment l'1 de gener de 2022, un total de 5.927 periodistes autònoms s'han donat d'alta en aquest nou epígraf a Catalunya, obtenint un saldo net de 2.584 altes l'any 2024. Aquesta xifra situa la comunitat com la segona amb més professionals registrats, només darrere de Madrid (8.078) i per davant d'Andalusia (2.896). El balanç posa de manifest la creixent necessitat de convertir-se en autònom per exercir el periodisme freelance, una tendència cada cop més present a Catalunya. 

    Malgrat aquest creixement, la precarietat i la inestabilitat laboral del sector continua sent un problema greu. A tota Espanya, s'han registrat 12.354 baixes en el mateix període, 1.289 de les quals a Catalunya, fet que reflecteix la fragilitat laboral del periodisme autònom i la dificultat de sostenir projectes a llarg termini. A Catalunya, aquest fenomen es veu accentuat per la competència dins d'un mercat saturat i la falta de suport econòmic per als professionals independents. A més, la precarietat laboral i la manca de protecció social són alguns dels principals reptes que afronta el col·lectiu.

    El futur del periodisme autònom dependrà en gran part de l’evolució del sector digital i de les mesures de suport a aquests professionals. La creació del grup 863 de l’IAE ha donat una major visibilitat i formalització al periodisme freelance, però el seu èxit a llarg termini requerirà estratègies per combatre l'intrusisme, facilitar l'accés a finançament i assegurar un marc laboral més estable. En un escenari on el consum de notícies es diversifica, el repte serà trobar un equilibri entre la independència informativa i la sostenibilitat econòmica dels professionals del periodisme a Catalunya.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.