• Demarcacions
  • Divendres, 14 de febrer de 2025, finalitza el termini d’admissió de treballs de la segona edició del Premi Periodisme Salut i Drets Socials Tarragona, organitzat per la Demarcació de Tarragona del Col·legi de Periodistes de Catalunya i la Xarxa Santa Tecla Sanitària, Social i Docent.

    Aquest dissabte, 11 de gener, al Castell del Paborde de la Selva del Camp s'ha celebrat l'acte de lliurament de la 8a edició dels premis de Periodisme Jove Joan Marc Salvat que, entre d'altres, han reconegut la trajectòria del col·legiat i membre de la junta de Tarragona, Arnau Martínez Teruel.

    En el marc de la tradicional trobada de Nadal, la junta de la Demarcació de Tarragona va presentar la memòria d'activitats corresponent a l'any 2024.

    Gràcies a la retransmissió de TAC 12, la televisió pública del Camp de Tarragona, ja pots reviure la gala de lliurament del XXXVII Premi de Periodisme Mañé i Flaquer, que va tenir lloc el 22 de novembre de 2024 al Pati del Castell de Torredembarra.

    El documental «Elles hi eren. Vides en lluita a les fàbriques de Tarragona (1960-1980)», de Berta Ramos, Joana Zapata i Sergi Martín, emès a TAC12 i que reivindica el paper de la dona en la lluita per la igualtat de gènere en l’obrerisme, ha guanyat la XXXVII edició del Premi de Periodisme Mañé i Flaquer en la categoria Camp de Tarragona.

    El Castell del Paborde de la Selva del Camp acollirà dissabte, 11 de gener de 2025, l'acte de lliurament del vuitè Premi de Periodisme Joan Marc Salvat, en què hi col·labora la Demarcació de Tarragona del Col·legi de Periodistes de Catalunya.

    Olga Garcia Camps

    L'anàlisi explora la polèmica integració d'influencers i creadors de contingut en el periodisme tradicional. A través de col·laboracions amb mitjans s'aborden les seves contribucions per connectar amb públics joves i popularitzar contingut en català, tot destacant la tensió entre l'impacte positiu en les audiències i els riscos de banalitzar la professió.

    Albert Malla

    Després de l’adquisició de Twitter per Elon Musk, transformada ara en X, la plataforma ha perdut suports entre periodistes i mitjans de comunicació. L’augment de desinformació, la viralització de missatges d’odi i la manca de moderació han fet que grans mitjans com NPR, The Guardian i La Vanguardia abandonin la xarxa. 

    Susana Pérez-Soler

    El passat octubre, el Col·legi de Periodistes, el Consell de la Informació i totes les universitats catalanes amb estudis de periodisme van unir-se per denunciar l’ús abusiu del pescaclics, pràctica emprada pels mitjans digitals que busca clics fàcils amb titulars cridaners i sovint enganyosos i que fa molt de temps que ha arrelat en nombroses redaccions. Cal anar fins al 1999 per trobar la primera referència al clickbait, terme amb el qual es coneixia el pescaclics als inicis. A poc a poc es va anar popularitzant aquesta pràctica que ha acumulat tant usuaris que piquen l’esquer com detractors que, des de la professió, adverteixen de com ha pervertit el periodisme.

    Jordi Rovira

    Uns pioners, una nova tecnologia, una dictadura i una sèrie d’interessos empresarials. En aquest context, un llunyà 1924, va néixer Ràdio Barcelona, que es va convertir en la primera emissora de l’Estat espanyol. La història d’aquella efemèride comença gràcies a l’entusiasme d’uns homes que entenen la força que pot agafar la telefonia sense fils i que, dos anys després, s’uneixen a Unión Radio. Tres anys més tard se separarien i crearien Ràdio Associació de Catalunya. Tot plegat en uns anys en què, sobretot amb l’arribada de la República, aquest nou mitjà de comunicació esdevé tot un fenomen social.

    Elisabet Carvajal

    Tot i que des d’un punt de vista històric la Bíblia és considerada el primer fenomen de narrativa transmèdia, va ser Henri Jenkins, l’estudiós nord-americà de la comunicació, qui encunyava per primera vegada aquest terme l’any 2006. Aquest bateig es produïa, de manera força premonitòria, abans de l’explosió de les xarxes socials i del fenomen multipantalla, que han suposat una transformació sense precedents dels comportaments de les audiències i de la creació de continguts. Actualment les tècniques transmèdia i multiplataforma, nascudes en l’entorn publicitari i de la ficció, també es configuren com a eines clau per a la nova comunicació corporativa del segle XXI, l’objectiu de la qual és implicar i moure les audiències.

    Tarragona

    Carrer Emperador August, 5, 43003 Tarragona
    977 24 54 54
    secretaria-tarragona@periodistes.cat
    De dilluns a divendres de 9.00 h a 15.00 h

    Actes de premsa

    Borsa de treball

    20/01/2025 Barcelona
    16/01/2025 Igualada
    14/01/2025 Barcelona
    14/01/2025 Barcelona