Per celebrar el 20è aniversari de l’estrena de la pel·lícula documental El misteri del Nil, el cinema Truffaut de Girona en farà una projecció el dimarts 25 de febrer. Produït i dirigit pel periodista col·legiat resident a Girona Jordi Llompart, el film narra la primera expedició de tota la història que va ser capaç de completar, en 114 dies, la navegació del riu Nil Blau a través d’Etiòpia, Sudan i Egipte, i recull tots els reptes, perills i accidents que es van haver de superar per aconseguir-ho. Vist per més de 10 milions d’espectadors a tot el món, ha esdevingut un dels documentals per a cinemes de gran format IMAX més exitosos i guardonats. Va rebre premis a la millor producció, fotografia i banda sonora, entre d’altres reconeixements.
La projecció especial d’El misteri del Nil a Girona començarà a les 7 de la tarda, i comptarà amb una presentació per part de Jordi Llompart i del fotògraf i un dels protagonistes d’aquella expedició, Michel L’Huillier. L'acte és gratuït, però cal inscriure's prèviament enviant un correu a carme@comunica.cat o un whatsapp al 616 49 06 16.
Una aventura èpica, atacs d'hipopòtams i paisatges espectaculars
Durant 48 minuts, El misteri del Nil recull l'aventura de la primera expedició que va aconseguir navegar el curs del Nil Blau, des de les fonts on neix, al cor del continent africà, fins a la desembocadura del riu al Mediterrani, travessant països com Etiòpia, Sudan i Egipte, i passant per la intersecció amb el Nil Blanc. El geofísic i aventurer Pasquale Scaturro, que ha escalat l’Everest dues vegades i ha completat els descensos d’alguns dels rius més perillosos del planeta, és el líder del grup i principal protagonista.
Durant el rodatge de la pel·lícula es van produir diversos contratemps, com l’avaria d’un dels helicòpters que es van fer servir i que es va acabar estavellant, els accidents que van patir alguns dels expedicionaris en la zona dels ràpids del riu, els atacs d’hipopòtams i cocodrils, o els incidents amb bandits i soldats locals. Aquestes dificultats van tenir lloc en el transcurs d’una expedició que va necessitar més de cinc mesos per completar gairebé 5.000 quilòmetres.
L’aventura del descens pel riu es combina amb alguns dels paisatges més espectaculars i desconeguts de l’Àfrica, com les esglésies rupestres de Lalibela (Etiòpia) i les piràmides de Meroe (Sudan). El film barreja els reptes del viatge amb els aspectes socials, culturals i mediambientals que es deriven de la conca del riu africà.
Unes xifres de cine i bones crítiques a tot el món
Rodada entre el 2003 i el 2004, la pel·lícula es va estrenar el 4 de febrer de 2005 al Discovery – IMAX de Berlín, mentre que quatre dies més tard es va projectar al Loews IMAX Theater de Nova York i al Liberty Science Center de Jersey City. A principis de març es va poder veure als cinemes IMAX Port Vell de Barcelona, IMAX de Madrid i IMAX de l’Hemisfèric de València. A les bones crítiques i una resposta positiva per part del públic s’hi van sumar els reconeixements, començant pels premis a la millor producció cinematogràfica de l’any, a la millor fotografia i a la millor banda sonora atorgats per l’Associació de la indústria de cine de gran format (GSCA). Aquell 2005 va convertir-se en la pel·lícula de gran format amb més espectadors i més recaptació a les taquilles, i cinc anys després ja havia superat els 10 milions d’espectadors a tot el món. També va tenir bones crítiques: el New York Times la va qualificar com “un viatge èpic pel Nil Blau”, mentre que el Berliner Zeitung va destacar que es tracta “d’una pel·lícula amb imatges colpidores que tallen la respiració”.
El periodista Jordi Llompart va ser l’encarregat de crear, escriure i dirigir aquest documental, produït per la companyia catalana Orbita Max en col·laboració amb MacGillivray Freeman Films, la companyia líder en producció i distribució de cinema de gran format dels Estats Units. El resultat de la feina de Llompart va esdevenir una evolució en els continguts documentals del cinema de gran format IMAX, que utilitzava un format sis vegades més gran i de més qualitat que el cinema estàndard. Actualment, la pel·lícula fotoquímica ha estat substituïda per noves tecnologies digitals, que permeten que es projecti igualment en cinemes de pantalla gegant oferint a l’espectador la sensació d'estar dins del film.
El misteri del Nil és l’única producció per a cinema de gran format que s’ha produït a Catalunya i Espanya en tota la història.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari