La pandèmia de la COVID-19 –sobretot durant el confinament, però també en els darrers mesos– ha disparat el consum televisiu, en especial de contingut informatiu. Malgrat l’augment en la demanda, els hàbits de consum dels més joves segueix mostrant uns patrons diferents dels adults. Molts menors de trenta anys no mostren gaire simpatia pels informatius tradicionals i prefereixen informar-se a través d’altres fonts.
La tendència ja ve de lluny. El 2015, Bárbara Yuste, periodista i professora de les universitats Carlos III de Madrid i de la Camilo José Cela, al seu estudi "Las nuevas formas de consumir información de los jóvenes", ja advertia del desplaçament del consum informatiu del públic jove cap a l’entorn digital. “Però no només cap a Internet –aclaria–, sinó especialment cap a les xarxes socials”. I, tot seguit, destacava com els joves “atorguen als mitjans socials una nova funcionalitat: la d’accedir a les notícies”.
Conscients d’aquest fenomen, en els darrers anys, han aparegut tota una sèrie de productes audiovisuals de caràcter informatiu per ser consumits a les xarxes socials, des del mòbil i mitjançant píndoles informatives. Aquí teniu algunes de les experiències periodístiques més innovadores en aquest sentit:
Aquest informatiu va sorgir del Grup d’Incubació i Innovació d’Al-Jazeera. Es va començar a emetre al setembre de 2014 i funciona a través de vídeos de temàtica social pensats per consumir des de les xarxes socials. Les seves peces poden durar entre dos minuts i mitja hora. a AJ+ són molt innovadors i constantment experimenten amb noves narratives i formats.
Tenen 800.000 subscriptors a YouTube, deu milions de seguidors a Facebook i més d’un milió a Twitter. AJ+ ha estat guardonat diferents cops, com el premi ona d’excel·lència en periodisme en línia, dos Webby Awards com a millor canal de notícies i un premi Shorty per la presència a Facebook. També ha rebut tres Emmys en diferents categories.
“Les notícies del dia amb 100 segons” diuen al web de zib100, el butlletí de notícies de vídeo de la cadena pública austríaca ORF que va començar a funcionar l’abril de 2016. A les 18h, quan els ciutadans d’aquest país surten de la feina, ofereix dues píndoles informatives –en format de vídeo vertical, ideal per veure des del telèfon mòbil– en les quals resumeixen les principals notícies del dia. Píndoles que s’envien a través de Facebook i WhatsApp. En quatre anys de funcionament, ZIB100 ha aconseguit 90.000 subscriptors.
Creat al juliol del 2017 per la cadena nord-americana NBC News, es tracta d’un informatiu per consumir des del mòbil. Inicialment, va ser pensat per Snapchat, en canvi, ara també es distribueix a través d’Instagram, Tik Tok i YouTube. Cada noticiari es retransmet dos cops al dia i dura entre dos i tres minuts. El presenten periodistes menors de trenta anys i els temes són variats.
Un 75% dels usuaris d’aquest informatiu són menors de vint-i-cinc anys. “Ells no miren la televisió en el sentit tradicional i lineal”, va dir, durant la presentació de l’informatiu, Nick Ascheim, de la NBC Nesws, sobre el públic del programa. Actualment té una mitjana de trenta-cinc milions d’espectadors únics.
A Catalunya, la gent coneix l’experiència exitosa de l’InfoK, que ja fa anys que acosta l’actualitat als més joves. Ara bé, des del 12 d’octubre, TV3 ha reforçat l’aposta per arribar a les noves audiències amb Mood Z, un espai destinat als joves que es distribueix per a les plataformes i les xarxes socials, tot i que també es pot veure al tv3alacarta. Elaborat per un equip de periodistes i influenciadors, s’articula a través de píndoles de vídeo a Instagram, Twitter i TikTok.
A més, a YouTube, es publica un vídeo amb la història principal del dia, així com un resum amb el millor de la setmana. “Volem potenciar les xarxes i el punt de vista d’aquesta generació que ha nascut amb un mòbil a la mà”, va afirmar el director, Marc Gabernet, durant la presentació de Mood z, una producció de la televisió pública catalana amb La Bombilla Media.
Aquest informatiu diari nord-americà, creat el 2016, es pot veure a HBO i a YouTube. Produït per Vice –empresa creada el 1994 com una revista juvenil i que, des de llavors, s’ha convertit en una productora de continguts multimèdia–, Vice News Tonight no té ni presentadors ni anunciants. Presentat com el primer informatiu creat pels mil·lennistes, “està dedicat als teleespectadors que tenen un escepticisme cada cop més gran contra els noticiaris”, van dir des de Vice en la seva estrena.
Es tracta d’una app per a mòbils que explica les notícies en format vídeo i que està orientada sobretot al públic jove. Creada el 2012 per Kenneth Lerer i Eric Hippeau, expresident i exCEO, respectivament, del Huffington Post, NowThisNews ofereix vídeos informatius per a xarxes socials. La trentena de periodistes que hi treballen generen una cinquantena de peces diàries. Els vídeos –que poden durar entre quinze segons i dos minuts– no eviten temes que continguin anàlisis elaborades. Des de l’aparició, ha comptat amb una gran acceptació entre els ciutadans entre divuit i trenta-quatre anys, fins al que punt que Business Insider i Digital Trends van considerar-la una de les apps de notícies més interessants.
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari