Diaris, revistes, emissores de ràdio, cadenes de televisió i mitjans digitals s’han vist obligats a tancar o prescindir de bona part de les seves plantilles. A les dificultats econòmiques generals i a aquelles que travessa concretament el sector informatiu, s’afegeixen altres factors negatius com la caiguda de la publicitat o el canvi de model propiciat per la digitalització. A diari es difonen taules, gràfics i interpretacions que, amb to apocalíptic, s’acarnissen amb el deteriorament del periodisme i la comunicació.
Aquesta precària situació, però sobretot la ferma voluntat de trobar sortides als centenars de periodistes aturats, ha desencadenat diverses iniciatives del Col·legi de Periodistes de Catalunya per a trobar-hi solucions. Una d’elles ha estat impulsar la Mesa Sectorial dels Mitjans de Comunicació al voltant de la qual hi ha els principals representants del sector i que treballa a bon ritme per oferir aviat solucions consensuades a la situació.
Des del Col·legi de Periodistes, però, també s’ha volgut avaluar l’oferta dels cursos del Centre de Formació i Desenvolupament. Tot i que la valoració dels usuaris és més que notable, s’ha encarregat un estudi que fa una diagnosi de la professió periodística i assenyala les tendències dels futurs àmbits professionals. Un informe que, sota el títol “Nínxols d’ocupació per a periodistes; crisi, oportunitats en el sector i necessitats de formació”, identifica els clarobscurs del mercat laboral. En aquest número de la revista Capçalera hi trobareu un ampli resum dels aspectes més importants que, en definitiva, avalen la política formativa que ara fa un any va engegar el Col·legi de Periodistes. En aquest període més de 2.500 alumnes han participat dels 65 cursos programats, dels quals 1.590 places van ser gratuïtes per als col·legiats i col·legiades en situació d’atur. La borsa de treball, que va gestionar prop de 200 ofertes i els serveis d’assessorament professional han estat altres eines que des del Col·legi hem impulsat per fer front a la difícil situació del periodisme.
Com assenyala l’informe, més de 3.000 registrats al Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) busquen feina en l’àmbit de la comunicació com a primera opció i l’emprenedoria i l’autoocupació es presenta com una de les solucions a la complicada situació. Precisament en l’àmbit de l’emprenedoria, el Col·legi de Periodistes hi està apostant fort, ja que cada cop són més els col·legiats i col·legiades que ens demanen de quina manera i amb quins requisits es poden fer autònoms. En aquest número de la revista trobareu eines útils per conèixer les passes que cal seguir i els consells que ens fan els assessors, així com descobrir casos pràctics de companys i companyes que se n’han sortit apostant per aquesta via de l’autoocupació.
Ens trobem, doncs, en un moment de certa desorientació, la pròpia de l’ofici i l’econòmica que afecta el vigent model de negoci. Des del Col·legi de Periodistes de Catalunya, però, treballem intensament per l’ofici tenint molt present que, contra la crisi, més periodisme!.
J.M.Martí, Degà Col·legi de Periodistes de Catalunya
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari