La mort del fotògraf Joan Guerrero ha deixat una empremta inesborrable en el fotoperiodisme. Fill de Tarifa, Guerrero va trigar a trobar la seva passió per a la fotografia, havent de treballar inicialment en una fàbrica de maons per comprar-se la seva primera càmera. Però poc després la venia per pagar el seu viatge com a emigrant. A Catalunya, va arrelar a Santa Coloma de Gramenet i es va convertir en una figura destacada del món de la fotografia.
La seva visió de la fotografia com una eina directa i sense maquillatge va marcar la seva obra. A través dels seus objectius, Guerrero va buscar retratar la realitat social, fent incís en temes com l'emergència climàtica, la marginació i la vulneració dels drets humans. El seu treball va ser reconegut amb diversos premis com la medalla d'Or al Mèrit Artístic de l'Ajuntament de Barcelona.
Guerrero va inspirar-se en figures com Henri-Cartier Bresson, Roberto Rossellini, Ludwig van Beethoven, Alfredo Zitarrosa, Antonio Machado i el neorealisme italià. "La fotografia em va apropar a les ànimes de la gent", explica el periodista en el seu llibre "Estimada Terra".
A més de la seva contribució al camp de la fotografia, Guerrero va participar activament en el Col·legi de Periodistes de Catalunya a través d'exposicions i presentacions de llibres. La seva última mostra "En el fondo del corazón" sobre la vida al barri d'El Fondo de Santa Coloma de Gramenet es va exposar a la seu de Barcelona del Col·legi. Les seves publicacions també es poden consultar al Centre de Documentació Montserrat Roig.
Guerrero sempre va tenir una mirada humana i dolça que va plasmar en les seves fotografies, mostrant una profunda empatia pel seu subjecte. El passat mes de juny, l'homenatge organitzat per l'associació Catalunya Mirades Solidàries (CMS), així com el llibre "Guerrer@s", van ser testimonis del seu llegat perdurable, que no només commemora la seva vida i obra, sinó que també documenta les causes socials més urgents del segle XXI.
La seva absència deixa un buit en el Col·legi de Periodistes i en el fotoperiodisme de casa nostra.
2 Comentaris
Deixa el teu comentari