• La tercera revolució digital

    Marta Alemany
    -
    26 juny, 2018

    Tot i que molts ciutadans no n’han sentit mai a parlar, hi ha una nova tecnologia anomenada blockchain que, segons els experts, serà la propera revolució digital. I aquesta tecnologia, basada en una cadena de blocs que evitarà intermediaris, afectarà els mitjans de comunicació, sobretot pels canvis que implicarà en la monetització digital, ja que, entre altres aspectes, aportarà un major valor als articles que més llegeixin els lectors.

    El blockchain pot canviar el periodisme. A la imatge, codi web en un monitor d'ordinador. Foto: Markus Spiske (Unsplash).

    Cada vegada més, sentim a parlar dels bitcoins i les criptomonedes per la seva desregularització que permet una alta especulació en el mercat borsari digital, entre altres temes. Els bitcoins tenen lloc en una tecnologia que s’anomena blockchain (cadena de blocs). Segons el diari Criptonoticias, aquesta consisteix en “una base de dades distribuïda que registra blocs d’informació i els entrellaça per facilitar la recuperació de la informació i verificar-ne els canvis”.

    Internet del valor

    “La tecnologia blockchain permet analitzar de manera independent com són els usuaris que llegeixen els blocs, quin valor té l’article, quantes vegades s’ha compartit i s’ha comentat, quins són els incentius dels usuaris a llegir-lo, quina influència té aquell periodista..., és a dir, estaríem analitzant quelcom tan abstracte com el valor. I aquesta és la propera revolució: la Internet del valor”, explica Alberto Barreiro, consultor d’Estratègia, professor a l’Institut de Disseny Europeu (IED) de Madrid. 

    “Per poder combatre amb gegants com Google i Facebook per la publicitat en línia –explica Covadonga Fernándezels mitjans de comunicació han d’oferir un valor diferencial”. La periodista assegura que aquest control de la publicació i ús de la informació permetria als mitjans poder establir “unes bases col·laboratives amb les plataformes socials o fins i tot fer-les servir com a suports publicitaris per vendre subscripcions fragmentades de continguts compartits mitjançant micropagaments”.

    Mecenes de la informació

    Segons aquestes indicacions, “els usuaris pagarien directament els periodistes a través de diferents models de subscripció basats en micropagaments. Blockchain permet crear sistemes de tokens o criptomonedes a partir dels quals es poden gestionar de manera més eficient o inclús crear nous models de monetització més dinàmics, fluids i basats en petites interaccions o microinteraccions que ara passen en els mitjans” explica Barreiro.

    Uns mitjans que farien una funció més aviat de mecenes de la informació. “Crec que els continguts flotaran en el núvol d’una manera quasi individualitzada, penjats directament per les fonts i els mitjans no seran tant aquells que produeixen sinó aquells que seleccionen contingut amb un criteri personalitzat i adequat a les audiències a través de la intel·ligència artificial. Seran curators”, vaticina Barreiro.

    Innovació irreversible

    “Hem de pensar que el panorama pot semblar una mica amenaçador per als periodistes, ja que el blockchain projecta la possibilitat de tenir mitjans sense periodistes i periodistes sense mitjans. Al final, passarà el que hem vist en altres àmbits i indústries: hi ha persones que ofereixen habitacions sense que siguin hotels o operadors del turisme”, compara Covadonga Fernández.

    Al final tota innovació té avantatges i inconvenients, tot depèn de quina actitud li posis. També deien que la irrupció d’Internet seria la mort del paper i no ha estat així. El que sí que és clar és que els mitjans no poden ni evitaran que la gent adopti i faci servir les noves tecnologies”, conclou Barreiro.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari