Com es consumiran els espais informatius més tradicionals en un futur no massa llunyà? Per a Sergi Altadill, productor i redactor dels informatius d’Antena 3 a Catalunya, es desenvoluparà “l’aspecte innovador i digital dels telenotícies”. “Però no desapareixeran –afegeix. Veurem un altre estil, amb petits resums de què ha passat en formats diferents. Però es continuarà imposant el directe”.
Espais com Salvados o 30 minuts són cada vegada més consumits… a la carta. Els professionals consultats no creuen, en canvi, que els informatius es veuran a la carta. “Dels telenotícies més clàssics a la televisió, matinal (6h-9h), migdia (14h-16h) i vespre (20h-22h), potser desapareix el primer” aventura Altadill. “Ara bé, els espais del migdia i la nit continuaran a la graella. Són espais en què la gent demana informació en directe”.
Jordi Ramos, productor d’El món a Rac1, analitza aquests canvis en clau generacional. Per això, es fixa en els més petits, “que veuen dibuixos quan volen, on volen i fins i tot els poden posar en pausa! Això afectarà també els informatius, tot i que la informació en directe no morirà perquè l’actualitat és l’ara. Ara vivim una altra fase de canvis, potser més gran, que no només afecta els continguts, sinó a la manera de fer i de mirar la informació”.
Els interrogants que ens presenta el futur són innombrables. Com saber quin llenguatge fer servir? Com respondre a un públic cada vegada més interactiu, que de vegades és consumidor dels continguts generats per ell mateix? Afectarà les formes de treballar dels periodistes? En definitiva, cap a on caminem i com esquivar els obstacles?
D’aquí la creació de l’Observatori per la Innovació dels Informatius en la Societat Digital (OI2), on participen RTVE, la UAB i la CEU. “Mai hem tingut tantes possibilitats tecnològiques, tot i així, no hem de perdre de vista què expliquem. Ens haurem de reinventar, sí, però el valor del periodista podria no tan sols no minvar, sinó fins i tot es revalorarà”, pronostica Miguel Ángel Martín-Pascual, un dels fundadors de l’Observatori.
Els espectadors, igual que la resta d’actors, també han canviat. O algú s’imaginava les audiències dels espais informatius de la franja matinal o que el futbol desaparegués del prime time de les nits del dissabte per cedir davant un espai d’informació política? Per tant, cada cop aportaran més informació, vídeos, suggeriments, “tot i que no tindran una influència més gran que l’actual” explica Altadill.
Més crítica potser s’expressa Carla Turró, que insisteix en la línia que s’han de separar els periodistes dels espectadors o oients. “Els escoltarem més gràcies a Twitter? No sé si arribarem a modificar les nostres postures. Estar pendent de les xarxes no crec que sigui estar pendent de l’audiència. I no hem de consentir que ens condicionin”, afirma, mentre que Ramos recorda que “abans era impensable interpel·lar tant els professionals”.
Canviarà el format dels informatius. Canviarà l’espectador. També canviarà la manera com, al carrer, es cobriran les notícies? Martín-Pascual assegura que “la imatge i el so seran més dinàmics, més frescos. I sortiran d’equips més reduïts i lleugers”. Carles García-Baena, redactor i editor de diferents espais informatius a Cuatro, també veu el món informatiu del futur amb noves eines. “FTP, motxilles… la lluita per la immediatesa farà que incorporem tècniques inimaginables”, afirma.
I, per oferir qualitat hem de guanyar la batalla de la credibilitat. Tots els professionals consultats coincideixen en el fet que, per sobre de tot, haurà de quedar la informació. I, si ens marca el futur, guanyarem tots. La gent canviarà les rutines, però sense donar l’esquena a la informació. Al bon periodisme. Sigui el que sigui.
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari