Segons l'anàlisi de Comscore " Spain Digital Future in Focus 2013", Espanya lidera l'ús de smartphones a Europa, amb un 66% de penetració. Els dispositius mòbils, aquestes petites màquines que ens acompanyen sempre i a tot arreu, s'estan convertint en plataformes cada vegada més fermes de consum de continguts i en espais cada vegada més apreciats per a la inversió publicitària. Diversos estudis així ho indiquen. Com ara el de Zenith Vigía, que pronostica que mentre la facturació publicitària en mitjans tradicionals caurà aquest any, per contra, en els mòbils creixerà un 9%. O com ara un estudi del Pew Research Center, que indica que el 31% dels nous usuaris de tauletes, passen més temps informant-se i empren més fonts d'informació des que disposen d'aquest dispositiu. En aquesta mateixa línia, The Guardian reconeixia a finals de 2012 que un 30% de les visites al seu web procedien de dispositius mòbils.
Les dades són incontestables i cada vegada dibueixen un horitzó més clar, un camí més ferm cap al consum de notícies des d'aquestes petites màquines. I malgrat tot, els mitjans no semblen donar encara a aquests dispositius la prioritat que mereixen. Encara que molts han anat desenvolupant aplicacions per a mòbils, l'atenció per les noves narratives encara és poca. Així, de la mateixa manera que la web va imitar els diaris en els seus inicis, les narratives que molts mitjans proposen per a smartphones i tauletes s'emmirallen encara en el web i no s'ajusten a uns nous espais per als continguts i unes noves maneres de consumir-los. Els titulars que veiem tallats en els dispositius mòbils, les fotografies amb massa profunditat, els menús de navegació complexos o les tipografies massa petites indiquen que la narrativa periodística per aquests dispositius està encara a les beceroles. I això mentre les dades s'entesten a dir-nos que són els dispositius que més haurem de cuidar periodísticament en els propers anys.
Caldrà explorar i provar, doncs, noves maneres d'explicar que s'adaptin a espais més petits i a una nova manera d'informar-se lligada a la portabilitat i a la tactolectura. El curs Noves narratives per a webs, mòbils i tauletes, que s'imparteix en dues sessions els dies 27 de juny i 4 de juliol al Col·legi de Periodistes de Catalunya, aprofundirà en tots aquests debats. A través de sessions que combinen la reflexió teòrica i els tallers pràctics, debatrem sobre la necessitat de saber triar i saber emprar les eines d'internet per explicar millor, sobre com adaptar les notícies de la web per a dispositius mòbils i analitzarem algunes de les experiències més recents en aquests àmbits, comptant també amb opinions d'experts a través de vídeos i altres materials.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari