El Congrés va servir per avaluar les "5R" que van inspirar la trobada. Reflexionar sobre el moment actual de la informació, Redefinir la professió, Recuperar la credibilitat, Repensar el Codi Deontològic i en definitiva, Reivindicar el Periodisme!
L'ètica periodística a Internet va ser un dels temes centrals del VI Congrés de Periodistes de Catalunya, que es va celebrar el passat divendres, 11 de novembre, al Palau Macaya de Barcelona i en què es va presentar una nova versió de codi deontològic adaptat a l'era digital. "Els periodistes són més necessaris que mai -va dir la degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet-, perquè la seva professionalitat i sentit ètic és el que dóna credibilitat a les informacions, en un món en el qual qualsevol persona pot ser informador a través a les xarxes socials".
Reafirmar el compromís ètic del periodisme i mantenir el principi de responsabilitat social en la informació que corre per la xarxa és l'objectiu del nou codi deontològic que va fer públic el president del Consell de la Informació de Catalunya (CIC), Roger Jiménez. La base d'aquest document, que reforma el que es va proclamar en el segon congrés de la professió periodística catalana el 1992, és que "el rigor en la recerca de la veritat" ha de ser present "en tots els formats", tant els tradicionals com els nascuts de la revolució digital, i afecta tots els periodistes, tant els que treballen de forma continuada com els que ho fan esporàdicament.
La reforma del Codi Deontològic s’ha realitzar a instàncies de les queixes rebudes pel Consell de la Informació de Catalunya (CIC) i les consultes del públic davant els canvis tecnològics, com ha passat a la majoria de països europeus. Els canvis principals de la reforma s’han recollit en els criteris 1 i 2, que tracten del compromís dels professionals amb la recerca de la veritat i d’acostar-se a la realitat dels esdeveniments amb la màxima fidelitat possible, així com evitar perjudicis amb informacions sense fonament. També en l’annex B que tracta dels canvis tecnològics i els nous paranys ètics que genera la xarxa, demana responsabilitat editorial a Internet amb una supervisió activa de la participació, i estableix criteris sobre la permanència dels documents on-line.
Als problemes del periodisme a la xarxa també va fer referència l'expert nord-americà en mitjans digitals Dan Gillmor, que va assegurar que Trump "s'ha beneficiat dels punts febles del periodisme", atès que no ha sabut fer front a l'allau de notícies falses que han corregut per les xarxes durant la campanya i que han beneficiat el candidat republicà".
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, en la inauguració, va encoratjar els periodistes a plantar cara a la “dictadura del clic” que només busca el titular sensacionalista. Puigdemont, col·legiat i periodista de professió, va dir que la “clicocràcia” no la combatran les grans empreses que en viuen. Va reclamar un periodisme “conscient” en aquests “anys de trasbals en els quals Twitter colonitza l'imaginari dels mitjans”.
El Congrés també va servir per evidenciar la pèrdua de força del periodisme de qualitat davant del periodisme groc. Això és conseqüència de "la debilitat" d'una professió que ha perdut "credibilitat" i "capacitat de resposta, entre altres raons, per la precarietat", segons apuntava la periodista i membre de la junta de govern, Laura Fanals.
Un altre dels aspectes analitzats durant el Congrés va ser el futur que tenen els diaris en paper en una taula centrada en l'encaix del periodisme i el model de negoci que havia representat el paper en l'entorn actual. El director adjunt d' El Punt Avui Jordi Grau va assenyalar que el paper resistirà: “La manera de sobreviure és fer de periodistes.” “No és una crisi, és un canvi de model social”, va afirmar el director adjunt d'El País, Lluís Bassets. Sobre el model de negoci de futur, el director d'El Periódico, Enric Hernández, va apuntar el “big data”, mentre el director de La Vanguardia, Màrius Carol, va posar l'èmfasi a continuar fent periodisme tot i el canvi de les regles del joc. La directora de l'Ara, Esther Vera, va apostar per un concepte de plataforma multimèdia i va insistir que “la bona informació no pot ser gratis”.
La part final del Congrés va servir per escoltar l'entrevista que va fer Laia Forés, corresponsal a Brussel·les de Diari ARA i Tele 5 a Louis-Marie Horeau, redactor en cap i un dels fundadors de Le Canard Enchaîné. Aquest diari satíric francès celebra els 100 anys de publicació ininterrompuda únicament en paper i amb xifres envejables de subscriptors i de negoci. Una entrevista que es va realitzar després de la conversa d'Andreu Buenfuente i Mònica Terribas sobre la situació actual del periodisme, i d'escoltar a Luis Collado, de Google, parlant del que representa la Digital News Initiative i de la facilitat tecnològica que avui tenim per accedir a la informació.
Durant el congrés, van lliurar-se els VIII Premis Gabinets de Comunicació del Col·legi de Periodistes a la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona, la Diputació de Barcelona i el de Portaveu a la periodista Cristina Gallach, que va ser entrevistada per Carles Prats.
Des del Col·legi de Periodistes de Catalunya fem un públic agraïment als patrocinadors que van fer possible el VI Congrés de Periodistes de Catalunya, especialment a l'obra Social "La Caixa", que també ens va cedir l'espai del Palau Macaya, Bodegues Torres, Nantic i Derby Hotels.
Pròximament es podran consultar al canal de Youtube del Col·legi de Periodistes de Catalunya tots els vídeos amb les conferències del Congrés.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari