A falta de conèixer en detall les mesures i mecanismes que s’implementaran, recordem que els mitjans de comunicació han d’estar lliures d’intervencions governamentals i que ja existeixen mecanismes d’autoregulació, com el CIC, en línia amb el que marca la Llei Europea. D’aquesta manera, i com a òrgans professionals del periodisme i la comunicació, ens posem a disposició de les institucions públiques per participar, compartir informació i experiència per garantir la correcta aplicació d’aquestes mesures.
En nombroses ocasions, hem reivindicat la necessitat de decisions fermes en defensa d’un periodisme digne, honest i responsable, en contraposició a pràctiques que deterioren la qualitat democràtica. En aquest sentit, volem recordar els següents comunicats previs d’ambdues entitats:
1. Transparència i responsabilitat dels mitjans de comunicació
Hem destacat la importància d'un marc legal que garanteixi la transparència i la responsabilitat dels mitjans. Insistim en la defensa de la funció social i democràtica del periodisme, així com en la priorització de la transparència per evitar manipulacions i desinformació. Apostem per clarificar l'ecosistema informatiu, inclosa la distinció entre mitjans que practiquen un periodisme responsable i aquells que responen a altres interessos.
2. El Codi Deontològic, una eina clau per la qualitat democràtica
El nostre Codi Deontològic és fonamental per autoregular-nos, especialment davant els reptes i oportunitats de l'era digital. Promovem la seva integració en la formació dels futurs professionals a través de les facultats de periodisme i comunicació de Catalunya. També demanem suport i recursos a les administracions per al CIC, així com garantir la seva existència i respectar les seves resolucions. A més, reclamem que les subvencions públiques es concedeixin a mitjans basats en criteris al servei de la societat, que compleixin escrupolosament amb el Codi Deontològic, per evitar el finançament de pràctiques com el clickbait o discursos de polarització que vulneren l’ètica periodística.
3. Denúncia del ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme
Juntament amb totes les universitats catalanes amb estudis de periodisme i comunicació, denunciem l’ús creixent del ‘clickbait’, que vulnera els principis ètics del periodisme. Aquest recurs posa en risc la veracitat de les informacions, genera una pèrdua de confiança per part de la ciutadania i contradiu els principis ensenyats als futurs periodistes.
A més, volem recordar la importància del segell de qualitat com a mesura que garanteix el compliment de l'ètica periodística. Considerem que hauria de tornar a ser obligatori disposar d'aquest segell per poder rebre subvencions públiques. Paral·lelament, destaquem que el Col·legi fa 15 anys que fem educació mediàtica a les escoles i també a centres cívics, contribuint així a la formació d’una ciutadania crítica i ben informada
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari