El Col·legi de Periodistes i l'Obra Social "La Caixa", a través d'EduCaixa, posen en marxa la desena edició del programa "La premsa a les escoles". La iniciativa consisteix a oferir xerrades sobre periodisme als centres de secundària de tota Catalunya i més específicament en explicar la funció social dels mitjans de comunicació i reflexionar sobre les noves formes de comunicació i consum informatiu, com les xarxes socials, i discernir entre la informació veraç i contrastada en temps de “fake news” i postveritats.
Les xerrades comencen el pròxim mes de març i arribaran a més de 3.600 alumnes i 75 centres de tota Catalunya, amb un repartiment proporcional arreu del territori. A la província de Barcelona hi participen 31 centres, a Tarragona 12, Lleida i Girona 10; Catalunya Central 7 i a les Terres de l'Ebre 5. Durant més de quatre setmanes diferents col·legiats/des de cada demarcació es desplaçaran a cadascun dels centres escolars per explicar el seu coneixement sobre l'ofici i transmetre la importància que tenen els mitjans de comunicació en la societat.
Tot just ara fa una dècada que, davant l'evidència que la lectura de diaris cada cop era un hàbit més exòtic entre els joves, el Col·legi de Periodistes i la Fundació La Caixa van posar en marxa el programa com a iniciativa que pretenia inocular als nois i noies l'amor pel vell paper. En el decurs d’aquests anys, i especialment els últims, s’ha observat el protagonisme de les xarxes socials com a principal canal de comunicació a través del qual s’informen els alumnes. Una situació que els exposa a la “infoxicació” o saturació informativa, però sobretot a les fake news i la postveritat, amb tot el què socialment comporta. D’aquí que se’ls hi expliqui les diferències que hi ha entre canals d’informació i mitjans de comunicació i les garanties i beneficis que aporta el periodisme que abraça el codi deontològic, rigorós, contrastat i plural.
EduCaixa, el programa educatiu de l'Obra Social "la Caixa" i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, comparteixen un objectiu comú: fomentar la reflexió sobre l’actualitat informativa, promoure el respecte al pluralisme i crear consciència del paper que exerceixen els mitjans de comunicació en una societat democràtica, lliure i plural. La iniciativa, a més, constitueix, avui més que mai, un recurs imprescindible de cara a entendre una realitat complexa i en constant canvi.
5 Comentaris
Deixa el teu comentari