La queixa plantejava dubtes sobre un possible conflicte d'interessos del presentador, Marc Giró, a causa d'uns comentaris fets durant una entrevista amb l'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales. La denunciant es preguntava si els elogis del presentador cap a l'alcalde—com ara "té la fama de ser el més simpàtic de tot Catalunya", és "un pare modern que concilia", i que el PSC "està de moda"—eren resultat de retribucions per part de l'ajuntament i, per tant, si el programa complia adequadament la seva funció informativa.
El CIC va procedir a demanar al mitjà les corresponents explicacions. RAC1 va argumentar que, en primer lloc, "Vostè Primer" és un magazín d'entreteniment, no un programa informatiu, i que el to distès, irònic, "i fins i tot histriònic" del presentador és part del format. L'emissora va subratllar que, tot i ser periodista, Marc Giró actua en aquest context com a presentador d'entreteniment, no com a conductor d'un espai informatiu. També van destacar que els espais publicitaris estan clarament identificats, i que l'emissió des de Tarragona estava patrocinada per l'Ajuntament i el Port de Tarragona, un fet assenyalat i marcat perquè l'audiència distingeixi la publicitat.
En la seva defensa, RAC1 va aportar altres exemples per contextualitzar el caire humorístic del programa, com ara la resposta de l'alcalde a Giró amb un irònic "estàs molt guapo i em poso nerviós" o la falca de promoció del programa que jugava amb la idea que Marc Giró s'imaginava a l'antiga Tarraco preguntant on eren els seus esclaus. També es va mencionar la intervenció de Pol Guasch, col·laborador del programa i natural de Tarragona, que va fer comentaris sarcàstics sobre la ciutat, el PSC i el projecte Hard Rock.
Després d'analitzar la queixa, el programa en qüestió i la resposta de RAC1, el CIC conclou que, atès que "Vostè Primer" no és un programa informatiu, no es vulnera el primer criteri del Codi Deontològic, que exigeix informar de manera acurada i precisa. Així mateix, es determina que no hi ha conflicte d'interessos, ja que el patrocini de l'espai era identificable per l'audiència.
Aquest cas subratlla la responsabilitat dels periodistes i presentadors de mantenir la transparència, especialment quan hi ha patrocinadors que poden influir en la percepció del contingut. Això és fonamental per preservar la confiança del públic i evitar la confusió sobre la naturalesa del que s'està emetent.
CONSULTA LA RESOLUCIÓ SENCERA
Si creus que un mitjà de comunicació o periodista ha vulnerat algun dels principis del Codi Deontològic de la professió periodística, presenta la teva queixa al Consell de la Informació de Catalunya.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari