Contingut patrocinat per la Facultad de Periodismo TECH
L'evolució tecnològica ha motivat que el periodisme es recicli i s'adapti a les noves exigències de l'era digital. Aquest fet sumat als salaris baixos percebuts per les tasques tradicionals de la professió ha provocat que els periodistes considerin altres alternatives en el context actual, en què la marca personal ha adquirit un paper irreemplaçable per assolir l'èxit professional.
En aquest sentit, la formació continuada s'ha convertit en una eina clau per dissenyar i millorar la nostra marca personal. D'aquesta manera, les ofertes de postgrau en periodisme representen una proposta de valor únic actualment perquè facilita l'adaptació al canvi i obre noves oportunitats laborals als periodistes.
Els mitjans de comunicació socials garanteixen una nova oportunitat que ens permet afrontar la crisi del sector. Els professionals del periodisme tenen l'oportunitat de construir i perfeccionar la seva pròpia marca personal a través de les xarxes socials, els blocs i els podcasts. Aquest concepte pren la promoció de marca corporativa i l'aplica a la persona física.
La marca personal agafa força en els anys noranta, tot i que ha adquirit una enorme popularitat en els últims anys gràcies a l'arribada de l'era digital. En l'actualitat, es tracta d'un recurs que genera prestigi entre els professionals.
D'altra banda, la bidireccionalitat de les xarxes socials és una de les causes principals que ha motivat la popularització de la marca personal. A través d'aquestes plataformes, els professionals construeixen la seva identitat digital com a periodista, estrenyen llaços amb els seus seguidors i guanyen autonomia respecte als mitjans de comunicació.
D'aquesta manera, generen confiança amb el seu públic, a més de produir-se dos avantatges fonamentals tant per al periodista com per a l'audiència: la immediatesa a l'hora de compartir la informació i una major accessibilitat en tractar-se de plataformes gratuïtes.
Per això, en aquest context en què la professió va evolucionant cap al transdisciplinari, els periodistes i comunicadors han de desenvolupar la seva pròpia marca personal i gestionar-la amb tècniques de branding.
És fonamental establir una estratègia abans de dur a terme aquest procés. En primer lloc, hem d'identificar el nostre públic objectiu, buscar què esperen de nosaltres i quines expectatives tenen sobre el que expliquem. En aquest pas és important considerar certs escenaris poc explotats que puguin arribar a ser d'interès per a l'audiència.
El monitoratge és essencial a l'hora de construir la marca personal, amb l'objectiu d'avaluar l'abast i així poder definir en quina plataforma encaixa més el nostre perfil.
Actualment, internet posa a la nostra disposició una àmplia oferta de plataformes per generar contingut i construir la nostra marca personal. No obstant això, Twitter s'ha consolidat com la xarxa social preferida per a aquestes tasques. Els motius d'aquesta elecció són les quatre estratègies que ens ofereix: posicionament, curació de continguts, personalització i especialització.
La xarxa social de l'ocell blau permet afermar la credibilitat dels periodistes com a generadors de notícies. Gràcies a la seva immediatesa, facilita la retransmissió d'informació en temps real i afavoreix alhora la participació col·laborativa d'altres usuaris.
En l'àmbit periodístic, Twitter contraresta la inseguretat laboral amb la permissibilitat d'emprendre projectes periodístics que no tindrien cabuda en els mitjans convencionals. De la mateixa manera, la seva asimetria (no cal que altres usuaris et segueixin per poder visualitzar la teva informació) afavoreix les probabilitats d'aconseguir un abast més gran a través dels retuits.
Aquesta relació tan directa amb el públic ens ajudarà a conèixer el contingut que més l'interessa, adaptant-nos a la demanda de l'audiència. Per això, tenir un perfil a Twitter és fonamental per a consolidar-nos com a professionals en el sector, generant interacció i afavorint la creació de marca.
Un dels errors principals a l'hora de construir una marca personal és consolidar-nos únicament en una plataforma. En els últims anys, hem vist com diferents mitjans de comunicació social han anat desapareixent de manera progressiva. Internet és una xarxa altament variable, ja que allò que avui és viral demà queda en l'oblit.
Per evitar que el nostre esforç sigui inútil és important distribuir el nostre treball en diverses xarxes socials. Cada plataforma té unes característiques diferents, de manera que hem d'adaptar la informació al format i la manera de comunicar en cadascuna d'elles i reciclar el nostre contingut.
Aquesta estratègia ens permetrà reforçar la nostra marca personal, augmentar la nostra visibilitat i adquirir una major presència a internet. A més, també ens aportarà els següents avantatges:
La firma digital del periodista són les seves xarxes socials. D’aquesta forma, Twitter, Facebook, els podcasts i els blogs fan que el valor periodístic sigui quantificable a l’hora de crear un nou mitjà o traslladar-nos cap a un altre, ja que a través de les xarxes socials, es poden generar milers de clics o reproduccions cada dia i ens fa rendibles als mitjans de comunicació digitals.
El contingut que generem a les xarxes socials constitueix la nostra signatura digital com a periodistes. D’aquesta forma, la informació i la manera en què divulguem a les diferents plataformes genera un valor periodístic quantificable. Per això, és fonamental fer el salt a l’era tecnològica, especialitzar-nos en la creació de la nostra marca personal i portar-ho a la pràctica perquè ens obri una porta a l’oceà d’oportunitats que ofereix internet.
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari