• El paper del periodista en l'economia de creadors de continguts en català

    26 juny, 2024

    Les xarxes socials són ara la principal font de notícies per a molts, impulsant els creadors de contingut a un lloc privilegiat per davant dels mitjans tradicionals. Amb una relació propera amb l'audiència i l'ús de tecnologies emergents, aquests creadors redefineixen el futur del periodisme.

    En els darrers anys, el panorama mediàtic ha experimentat una transformació radical amb l'aparició dels creadors de contingut.

    En els darrers anys, el panorama mediàtic ha experimentat una transformació radical amb l'aparició dels creadors de contingut. Alguns d'ells han aconseguit captar una gran audiència i desplaçar els mitjans de comunicació tradicionals com a principals fonts d'informació. Aquesta tendència no és només una moda passatgera, sinó un reflex dels canvis en la manera d'accedir a les notícies i el paper del periodista en la societat digital.

    Què són els periodistes creadors de contingut?

    Els creadors de contingut periodistes són professionals que utilitzen plataformes digitals per produir i difondre informació, sovint amb una proximitat i autenticitat que atrau l'audiència moderna. Hi ha dos tipus principals de creadors de contingut periodistes:

    1. D'investigació: Aquests professionals continuen amb les pràctiques tradicionals del periodisme. Viatgen, recullen testimonis de primera mà i realitzen investigacions exhaustives per presentar històries detallades. Utilitzen les xarxes socials i altres plataformes per arribar a un públic ampli i divers, alhora mantenen els estàndards de qualitat i rigor periodístic.

    2. Curadors de contingut: Aquest grup es dedica a llegir les notícies d'altres fonts, com els mitjans de comunicació tradicionals, i després presentar-les de forma resumida i amb una perspectiva personal. Aquest tipus de periodistes aprofiten la seva influència i connexió amb l'audiència per oferir una visió única i sovint més accessible de les notícies del dia.

    Les Xarxes Socials: Principal Font de Notícies

    Les xarxes socials continuen sent la principal font de notícies per a molts usuaris. Segons el Digital News Report 2024, la majoria dels consumidors accedeixen a les notícies a través de plataformes com Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube. Aquesta tendència ha tingut un impacte en el trànsit dels mitjans de comunicació tradicionals, que han vist com disminuïa el nombre de visites procedents de les xarxes socials, mentre que una part dels ingressos publicitaris es desviava cap als creadors de contingut.

    En aquest mateix estudi es conclou que el vídeo s'està convertint en una font cada vegada més important per a les notícies en línia, especialment entre els més joves. Pel que fa a les fonts que reben més atenció s'observa que cada cop es presta més atenció a persones influents, joves creadors de notícies i comentaristes partidistes, sobretot a YouTube i TikTok. Segons un altre estudi del sector, la majoria d'editors planejaven augmentar la producció de vídeos, pòdcasts i newsletters durant el 2024. 

    Proximitat amb l'Audiència

    Una de les claus de l'èxit dels creadors de contingut és la seva relació propera amb l'audiència. A diferència dels mitjans tradicionals, aquests creadors poden interactuar directament amb els seus seguidors, responent comentaris i ajustant el seu contingut basant-se en el feedback rebut. Aquesta proximitat genera una fidelitat i confiança que és difícil de replicar pels mitjans convencionals.

    Ser creador de contingut no és només una tasca per a joves, sinó una feina exigent i sovint psicològicament esgotadora. Aquests professionals actuen com petites empreses de mitjans independents, gestionant múltiples funcions des de la producció de continguts fins a la comercialització i la gestió de comunitats. Plataformes com TikTok permeten un creixement ràpid, mentre que YouTube ofereix una millor oportunitat de monetització a llarg termini.

    La irrupció dels creadors de contingut en català representa una nova era en el periodisme. La seva capacitat per connectar amb l'audiència, oferir perspectives úniques i adaptar-se a les noves tecnologies els situa en una posició privilegiada per davant dels mitjans tradicionals. Aquesta tendència sembla destinada a continuar, redefinint el futur de la informació i el periodisme en l'era digital.

    VI Escola d'Estiu

    Amb l'objectiu de formar els futurs periodistes creadors de continguts, l'Escola d’Estiu del Col·legi de Periodistes de Catalunya organitza una sèrie de sessions formatives, guiades per periodistes experts que han triomfat en diferents plataformes. Aquestes sessions tindran lloc del dilluns 1 de juliol al divendres 5 de juliol de 2024, a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya, situada a la Rambla de Catalunya, 10, Barcelona.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.