El periodisme sempre fa seus els neologismes que sintetitzen un concepte. Fixen la idea i, sobretot, ajuden a descriure amb brevetat nocions que requereixen vàries paraules. Això és especialment important en els titulars de la premsa escrita i per això els mitjans han usat l’acrònim mena des que la immigració va entrar a l’agenda informativa. Tècnicament fins i tot la Fundéu, una fundació patrocinada per l’agència Efe i la Real Academia Española, que els departaments lingüístics dels mitjans utilitzen sovint com a normatiu, en va regularitzar el seu ús.
Però el terme sempre ha estat envoltat de polèmica. Primer, perquè despersonalitza la realitat d’uns menors en una situació de màxima vulnerabilitat. I després, perquè la ultradreta ha aconseguit atorgar al terme mena la connotació de delinqüència i de falsos privilegis. Això va ser especialment greu en la campanya de les eleccions autonòmiques de 2021 a Madrid, quan Vox va penjar un cartell amb imatges criminalitzadores i un lema basat en una falsedat: “Un mena 4.700 euros al mes. Tu abuela 426 euros de pensión/mes”.
Com a organisme defensor dels drets dels menors, Unicef, amb qui el Col·legi de Periodistes hi té un acord de col·laboració, adverteix que l’ús d’aquesta expressió cosifica els nens i va en contra de l’esperit de la Convenció sobre els Drets de l’Infant de les Nacions Unides. També ho han fet altres institucions humanitàries.
Afortunadament, la majoria de mitjans ja no utilitzen l’acrònim mena. Però els últims dies, tant el Col·legi de Periodistes com el CIC han vist amb preocupació que arran dels pactes per assumir l’atenció d’aquests menors, el terme encara és present a titulars de premsa, a portals informatius digitals i en informatius audiovisuals.
Per això, i amb la voluntat de respectar el Criteri 11è del Codi Deontològic dels periodistes, que obliga a protegir el dret dels menors, el CIC recomana utilitzar expressions allunyades del llenguatge que pretén criminalitzar un dels sectors més vulnerable de la societat, i que allunya el periodisme del seu compromís amb la societat democràtica.
Des del Col·legi de Periodistes aprofitem per recordar l'estudi sobre la tipologia i el tractament informatiu que rep la joventut migrada sense referents familiars en els mitjans de comunicació i les xarxes socials que, conjuntament amb la Fundació del Barça, es va presentar ara fa un parell d'anys.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari