En un esforç col·lectiu per defensar el treball fotoperiodístic i documental, el Sindicat de la Imatge UPIFC conjuntament amb el Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Sindicat de Periodistes de Catalunya, la Fundació Photographic Social Vision i l’Associació Cultural FOTOCONNEXIÓ engeguen el projecte “No són meres fotografies” que denuncia les arbitràries pràctiques de l’editorial Akal i busca recaptar fons a través de la plataforma GOTEO per poder fer front al cost de la demanda.
El juny de 2022, l’editorial publicava el llibre Macarras ibéricos i la fotografia de la portada era del fotògraf Paco Elvira feta el 1979 en què apareix Juan José Moreno Cuenca, conegut com El vaquilla. La filla de Paco Elvira, i titular dels seus drets d’autor, es va trobar accidentalment amb la fotografia i es va posar en contacte a l’editorial Akal per demanar les corresponents explicacions.
L’editorial va argumentar que era una “mera fotografia” sense originalitat creativa i sense intervenció demostrable del seu autor, i per tant es justificaven dient que la Llei de Propietat Intel·lectual (LPI) especifica que les “meres fotografies” passen a domini públic després de 25 anys de la seva realització. Sota aquest raonament, i com bé explica el Sindicat de la Imatge “resulta irritant haver d’argumentar que l’autor va intervenir efectivament en la creació d’aquesta obra fotogràfica”, escollint el protagonista, l’angle, la postura del cos, i una llarga llista de decisions per tal d’aconseguir el resultat desitjat, i que per consegüent l'obra està protegida sota l'article 10 de la LPI.
Davant d’aquest vulneració, s’ha engegat una campanya per finançar el cost de la demanda que el Sindicat de la Imatge i la filla de Paco Elvira, han interposat contra l’editorial a través de la plataforma GOTEO i sota el títol “No són meres fotografies”. Et convidem a sumar-te a aquesta iniciativa fent una aportació a través de GOTEO i també participant en la recollida de firmes, on ja més de 2000 professionals s’han sumat.
Considerar-la una "mera fotografia" i, per tant, desproveir-la dels drets d'autor pot establir un perillós precedent i la possibilitat que qualsevol altra fotografia o documental sigui objecte d'espoli passats els 25 anys de la seva creació. Des del Col·legi, exigim que es respecti la feina dels fotoperiodistes i es reconeguin els drets d’autor segons la llei de Propietat Intel·lectual.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari