Aquesta iniciativa marca l'obertura de la Setmana Mundial de l'Alfabetització Mediàtica i Informacional, una commemoració de la UNESCO que enguany se centrarà en l'Alfabetització Mediàtica i Informacional als Espais Digitals: Una Agenda Col·lectiva.
La jornada començarà amb una conferència inaugural a càrrec de la vicepresidenta de participació del professorat a News Literacy Project, Ebonee Otoo, seguida d'una taula rodona que abordarà els reptes de l'educació mediàtica a Catalunya, amb la participació de destacats experts com Montse Jiménez, Àlex Hinojo, Nereida Carrillo, Nacho Guadix i Laura Pinyol, un debat conduït per Núria de José, vicedegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya.
A més de les sessions principals, l'acte inclourà una sèrie de tallers en format píndola didàctica, on docents i formadors compartiran les seves experiències d'èxit relacionades amb l'alfabetització mediàtica i informacional. Aquestes píndoles abordaran la desinformació científica, els drets digitals, la intel·ligència artificial (IA), la identitat digital o les violències masclistes en línia amb l’objectiu de reflexionar, fomentar l’intercanvi d’experiències i cohesionar la comunitat que treballa l’educació mediàtica a Catalunya.
Molts d’aquests docents han estat formats en cursos per a professors de Learn to Check, han participat en el programa d’educació mediàtica "Premsa a les Escoles" del Col·legi de Periodistes de Catalunya o bé empren els materials didàctics del programa eduCAC del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. D’aquesta manera, es vol fer visible i reconèixer l’ecosistema català que treballa per l’educació mediàtica, la defensa dels drets digitals i el benestar d’infants i joves a la xarxa.
La conferència de cloenda anirà a càrrec el director de la Mohyla School of Journalism a Kíev i cofundador i director de Stopfake.org, Yevhen Fedchenko, una web de fact-checking ucraïnesa fundada el 2014 per conscienciar i desmuntar la desinformació russa.
La jornada compta amb el suport de diverses entitats i administracions, com el Consolat General dels EUA a Barcelona i compta amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la representació de la Comissió Europea a Barcelona, l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona, la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport de Blanquerna-Universitat Ramon Llull (URL), UNICEF Comitè Catalunya, la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i Donestech. Juntament amb les quatre entitats organitzadores, aquestes institucions i entitats sumen esforços per l’alfabetització mediàtica a Catalunya.
Aquesta convenció representa una oportunitat única per aprofundir en l'alfabetització mediàtica i contribuir a la defensa dels drets digitals en un context d'augment de la desinformació en línia. L'educació mediàtica és fonamental per empoderar les futures generacions i garantir una participació informada en la societat digital actual.
La jornada és gratuïta i començarà a les 4 de la tarda. L'assistència està oberta a tots els interessats, especialment a professors, periodistes, estudiants i bibliotecaris. Per assistir-hi, cal fer una inscripció prèvia.
16:00h – Recollida d’acreditacions
16:30h – Obertura institucional
- Sergi Barrera, cap de l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona
- Joan Guàrdia, rector de la Universitat de Barcelona
- Rian Harris, ministra consellera de l’Ambaixada dels Estats Units a Madrid
- Manuel Szapiro, director de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona
16:45h – Conferència inaugural a càrrec d’Ebonee Otoo, vicepresidenta de participació del professorat a News Literacy Project
17:15h – Taula rodona «Els reptes de l’educació mediàtica a Catalunya» amb:
- Montse Jiménez, directora pedagògica a Vedruna- Prats de la Carrera de Palafrugell. Docent i formadora de professorat. Lideratge, innovació i transformació educativa.
- Àlex Hinojo, cofundador de Drets Digitals i activista per la llengua
- Nereida Carrillo, cofundadora i presidenta de Learn to Check i professora de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
- Nacho Guadix, responsable d’Educació i Drets Digitals de la Infància a UNICEF Espanya
- Laura Pinyol, consellera i coordinadora de la comissió de Relacions amb la Societat, Infància, Gènere i Educació en Comunicació del CAC
- Modera: Núria de José, vicedegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya
18:15h – Formació «Reentrenar la mirada. Com fer front a la desinformació en l’era de la Intel·ligència Artificial» a càrrec de Roger Cuartielles, de Learn to Check
18:45h – Tallers: píndoles didàctiques
- Taller 1 El projecte «Canal de Reporters» i l’experiència de centre sobre desinformació i ciència de l’INS Pau Vila (Sabadell) .A càrrec de: Salvi Canadell, responsable del projecte «Canal de Reporters» a l’Àrea de Cultura Digital del departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i Sílvia Nicolàs, professora d’anglès a l’INS Pau Vila (Sabadell)
- Taller 2 Informats o desinformats? Que no te la colin! De TikTokers a verificadors digitals. Desinformació i verificació digital a l’ESO. A càrrec de: Montse Jiménez, directora pedagògica a Vedruna- Prats de la Carrera de Palafrugell, docent i formadora de professorat i, Elisabet Avellí, docent de secundària a Vedruna-Prats de la Carrera de Palafrugell
- Taller 3 ¡No me los toques! Protegir els drets de la infància dels danys de la desinformació. A càrrec de: Roger Cuartielles (Learn to Check) i Maria Mur (UNICEF Comitè Catalunya)
- Taller 4 Reptes i possibilitats de l'IA a l'aula. A càrrec de: Miquel Àngel Prats, mestre, psicopedagog i Doctor en Pedagogia per la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna - Universitat Ramon Llull
- Taller 5 Identitat digital i xarxes socials. A càrrec d’: Eloïsa Valero, docent de l’Institut Antoni de Martí Franquès de Tarragona
- Taller 6 El cinema com a eina competencial. A càrrec de: Jaume Martín Jordana, docent de l’escola Sant Josep Oriol de Barcelona
- Taller 7 Anàlisi crítica dels mitjans: discursos, ideologies i valors. A càrrec de: Cristian Reinaldos Gómez, docent de l’Escola Solc de Barcelona
- Taller 8 Prevenir i abordar les violències masclistes digitals a l’aula. A càrrec de: Donestech
- Taller 9 Dissenyem xarxes socials més democràtiques: ús de PyramidApp a l’aula. A càrrec de: J. Roberto Sánchez Reina i Davinia Hernández-Leo del grup de recerca Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l’Educació (TIDE) de la UPF
19:45h – Conferència de cloenda «Raising awareness about disinformation as an instrument for building resilience: war lessons from Ukraine», a càrrec de Yevhen Fedchenko, director de la Mohyla School of Journalism a Kíev i cofundador i editor en cap de la web de fact-checking ucraïnesa Stopfake.org
20:15h – Refrigeri i networking
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari