Enguany es compleix mig segle de l’aparició del llibre Ideología y análisis de medios de comunicación (Dopesa, 1972), escrit per Josep Maria Casasús, el que va ser el primer tractat en llengua castellana que abordava l’anàlisi estructuralista dels mitjans de comunicació. Una obra de referència pel món acadèmic.
Des de la publicació del llibre la professió periodística ha experimentat canvis significatius. En l'actualitat, i segons el catedràtic, s'observa una marcada tendència cap a la regressió, especialment amb la proliferació de les plataformes digitals. Elements tradicionals com el lead i l'estructura de piràmide invertida han perdut rellevància en favor d'un enfocament que col·loca la notícia més important al final del text en línia, del documental televisiu o de la narració radiofònica.
Aquesta evolució respon en gran part a interessos comercials, ja que obliga el receptor a seguir tota la peça informativa, permetent així la inserció estratègica d'anuncis, "espots" i publicitat. La periodista Montse Ferrer entrevista a Casasús, qui revela com aquests canvis estructurals han reconfigurat la manera com s'ofereix i es consumeix la informació a l'era digital. A través del seu testimoni, Ferrer duu a terme una anàlisi d'aquest icònic llibre, destacant la influència que ha tingut en la professió periodística al llarg de mig segle.
Pots llegir l’article sencer a
Report.cat
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari