Els fets van tenir lloc al municipi de Torroella de Montgrí el passat 25 de juny després de produïr-se una fuita d’aigua que va provocar la pèrdua de centenars de litres. L'endemà, El Nacional.cat publicava una breu notícia titulada "Més de 10.000 litres d’aigua llençats a la claveguera diàriament per una fuita a Torroella de Montgrí" on es relatava que durant tres setmanes s’havia estat vessant aigua al carrer sense que cap membre de la brigada municipal intervingués. La notícia expressava la preocupació dels veïns, però no citava cap persona específica ni ampliava la informació disponible. Davant d’aquest article, una persona que actua en nom de l’Ajuntament va posar-se en contacte amb el Consell de la Informació per denunciar un possible incompliment del Codi Deontològic dels periodistes, assenyalant els tres primers criteris.
Els arguments exposats per sostenir la querella es basaven en el fet que no es va contactar amb l’Ajuntament i la informació es va fonamentar en el testimoni d’un veí que, segons la demandant, no disposava de tota la informació suposant així una infracció del primer criteri del codi, que exigeix informar amb precisió i exactitud, apropar-se a la realitat dels esdeveniments i distingir entre informació i opinions.
D’altra banda, l’Ajuntament considera que, per no poder expressar la seva posició, la notícia ha afectat la reputació i imatge pública del govern municipal, un fet que es contempla en el segon criteri, que insta a evitar difondre dades imprecises o sense base suficient que puguin lesionar o provocar un descrèdit a entitats públiques o privades. En tercer i últim lloc, l’Ajuntament va exigir el dret de rectificació mitjançant un burofax i un correu electrònic, però no va obtenir resposta del mitjà, una pràctica recollida en el tercer criteri que contempla que els mitjans han d’atendre el dret de rèplica.
No obstant això, dies després, el 4 de juliol, el diari va publicar una segona notícia titulada "L'Ajuntament de Torroella de Montgrí nega una fuita continuada i diària d'aigua a Torre Vellla" que exposava la versió de l’Ajuntament, refutant les crítiques dels veïns i informant que la fuita havia estat reparada per la brigada municipal al dia següent de l’accident, una informació que no va ser inclosa en la primera notícia.
Al setembre, el Consell de la Informació es va posar en contacte amb la redacció del mitjà digital, i aquesta va respondre minimitzant la queixa i instant a la demandant a exercir el seu dret de rectificació davant la justícia.
Després d'obtenir les respostes pertinents de les dues parts, el Consell de la Informació ha avaluat les notícies en relació amb el Codi Deontològic dels periodistes, concloent que El Nacional.cat infringeix el primer, el segon i el tercer criteri, tal com la denunciant afirmava. En la seva conclusió, el consell destaca la manca de precisió en la informació i en l'ús de fonts adequades i afegeix que la simple contrastació de versions no és suficient per determinar la veracitat dels fets (criteri número u). També assenyala la manca de contrast de la informació i la falta de fonaments (criteri número dos). Finalment, crítica el fet que la segona notícia es publica onze dies més tard, no ajustant-se a la diligència i promptitud requerida pels periodistes (criteri número tres) i no considera que l’ampliació de la informació en aquesta segona notícia sigui una rectificació, ja que no fa referència explícita als fets.
CONSULTA LA RESOLUCIÓ SENCERA
Si creus que un mitjà de comunicació o periodista ha vulnerat algun dels principis del Codi Deontològic de la professió periodística, presenta la teva queixa al Consell de la Informació de Catalunya.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari