Segons dades del Digital News Report 2021 només un 12% dels espanyols paguen per informar-se a Internet. Sis punts per sota de la mitjana mundial i trenta-tres punts inferior a la de Noruega, la terra promesa del periodisme amb un 45% de ciutadans que paguen per la informació al web. Per tant, si l’audiència no paga pels continguts, les empreses editores hauran de fer mans i mànigues per buscar altres fonts de finançament, corrent el perill que els mitjans depenguin en excés de la publicitat. Rosalía Lloret, CEO d’elDiario.es, explicava en una entrevista al maig a Knowledge Waves que és determinant que els mitjans tinguin “una font d’ingressos independent de la publicitat” per no estar “sotmesos a la volatilitat de la publicitat digital”. “Quan depens de la publicitat, els lectors són el producte”
Adrián Caballero, periodista i professor, al podcast Simple Política, ho té clar: “Necessites subscriptors, perquè sinó deixes de ser independent”. Per tant, si un mitjà pot sobreviure amb els ingressos generats pels seus subscriptors, podrà oferir els temes que consideri, sense estar condicionat pels anunciants, que poden fer xantatge amb la seva aportació econòmica o amenaçar de retirar-la si no es tracten determinades qüestions o si se n’investiguen d’altres que els siguin incòmodes. Un dels motius pels quals els lectors no se subscriuen és perquè creuen que els mitjans són sensacionalistes i fan titulars enganyosos per aconseguir clics, però precisament la manera de combatre aquesta tendència és subscriure's a mitjans i amb aquest suport econòmic aconseguir i garantir contingut veraç i de qualitat.
Els periodistes són més necessaris que mai, perquè són els traductors de tota l’allau d’informació que ens arriba a través de les xarxes socials i que genera una falsa sensació d’estar informat. Fer que la major part dels ingressos dels mitjans vinguin dels socis suposaria fer-li front a l'excés de publicitat i a les fake news com és el cas de mitjans com Verificat, Newtral o Maldita. A més fer-se subscriptor d’un mitjà de comunicació permetria als lectors tenir uns avantatges, donar suport a un projecte informatiu i, també que formar part d’una comunitat. La informació és un servei més i és responsabilitat de cadascú contribuir a fer-la de qualitat.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari