• Contra l'estigma

    JOAN PALOMES
    -
    17 novembre, 2021

    La cobertura informativa que donen els mitjans de comunicació sobre els més de vuit mil joves migrats sols menors d’edat que han arribat a Catalunya és clau en la creació de l’opinió pública que determina l’exclusió o la integració d'aquests infants i adolescents. Des del Report.cat, setmanari digital del Col·legi de Periodistes, Joan Palomés repassa els punts clau de l'estudi sobre la cobertura dels menors estrangers no acompanyats que el Col·legi de Periodistes de Catalunya i la Fundació FC Barcelona van presentar ahir. 

    Els menors estrangers no acompanyats són una problemàtica social | Foto: Unicef

    L'objecte d'estudi ha estat 323 textos corresponents a un ampli ventall de mitjans generalistes en català i castellà  i d’àmbit comarcal 500 piulades, la totalitat dels missatges emesos des de finals de 2016 fins al febrer de 2021 a Twitter tenint en compte una sèrie de hashtags o etiquetes relatives als joves migrats. La investigació parteix de la premissa que el terme MENA  és una etiqueta que, tot i néixer com un acrònim jurídic-administratiu en l’àmbit legal, ha esdevingut un concepte estigmatitzador.

    L'anàlisi d'aquest seguit de notícies demostra que tots els mitjans utilitzen l’acrònim MENA ja sigui en el cos dels articles (52,6%) o en els titulars (25,9%) de les notícies analitzades.  A més també evidencia que la premsa impresa i digital, sobretot la més conservadora, freqüentment aborda aquesta qüestió sota un camp semàntic en què prima l’òptica securitària, el gregarisme, la reprovació moral i les construccions discriminatòries. I, a vegades, fins i tot el discurs de l’odi, tot i així cal tenir en compte que la intencionalitat, el sentit i la connotació varien segons el biaix ideològic del mitjà.

    Els mitjans com a creadors i propagadors de discursos narratius juguen un paper determinant i la utilització de determinats elements semàntics és l’eina principal per fixar aquest imaginari que estableix l’exclusió o la integració, una dicotomia que és producte de la creixent polarització ideològica que es viu a la societat. Per aquest motiu, l'estudi conclou fent algunes recomanacions per una millor cobertura com treballar per garantir una formació especialitzada dels periodistes, evitar les informacions descontextualitzades, construir una estratègia per deslligar l’acrònim MENA de connotacions negatives o donar més visibilitat a aquests joves

    Pots llegir l’article sencer a Report.cat

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.