El Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Consell de la Informació de Catalunya (CIC) i les onze universitats que imparteixen estudis de Periodisme i Comunicació a Catalunya reivindiquen el paper del Codi Deontològic per afrontar els reptes de la nova era de la comunicació i contribuir, així, a la qualitat democràtica.
El text subscrit conjuntament reconeix que l’era digital ofereix grans oportunitats pel periodisme, i, al mateix temps planteja complexos desafiaments que interpel·len al conjunt de la societat. Notícies falses, rumors o missatges d’odi contribueixen a polaritzar la societat i a limitar el pensament crític dels ciutadans sobre la realitat, a generar plataformes d’interessos sota l’aparença de mitjans de comunicació i a fer més precari l’exercici del periodisme.
Per això el periodisme responsable i honest és més necessari que mai. I per aconseguir-ho les entitats es comprometen a impulsar-lo en l’àmbit acadèmic. “Les universitats que imparteixen estudis de Periodisme i Comunicació es comprometen a situar el Codi Deontològic com una peça clau de la formació dels seus alumnes” assenyalen els signants del comunicat.
El document esmenta també la celebració d’unes jornades entre el món acadèmic i professional, el pròxim mes de novembre, per encarar els reptes del periodisme. A més, les facultats estudiaran fórmules perquè el Codi Deontològic estigui present en els actes de graduació dels seus alumnes.
Destaca també la labor del CIC en el compliment del Codi Deontològic i en el qual estan representats periodistes, mitjans de comunicació i la societat civil. El manifest demana que l’òrgan disposi “dels recursos suficients per poder exercir l’encàrrec que ha rebut per part de la societat i que les seves resolucions siguin efectives”. Demanen que les administracions donin el seu suport necessari amb l’objectiu de garantir la seva existència i respectar les seves resolucions.
Un altre punt a destacar és l’atorgament d’ajudes públiques als mitjans de comunicació. El text subratlla que “la concessió de diners públics mai es pot basar en criteris sense transparències, partidistes o que responen a interessos que res tenen a veure amb el periodisme”. El Col·legi, el CIC i les universitats defensen criteris basats en el servei a la societat i no de l’audiència a qualsevol preu perquè es corre el risc de fomentar, amb diners públics, el clickbait, els ‘continguts escombraries’, o els discursos de polarització que vulneren el Codi Deontològic.
Finalment es fa una crida a periodistes, als editors de mitjans, a la societat i a les administracions per construir a Catalunya un ecosistema mediàtic que es basi en el respecte al Codi Deontològic i al sistema d'autoregulació que garanteix el seu compliment.
Estudis de Periodisme i comunicació de les Universitats que s’afegeixen a la reivindicació del Codi Deontològic com a eina clau per la qualitat democràtica:
- Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
- Universitat Pompeu Fabra (UPF)
- Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
- Universitat Ramon Llull - Blanquerna (URL)
- Universitat de Barcelona (UB)
- Universitat Internacional de Catalunya (UIC)
- Universitat Abat Oliba CEU (UAOCEU)
- Universitat de Vic (UVIC)
- Universitat de Girona (UdG)
- Universitat de Lleida (UdL)
- Universitat Rovira i Virgili (URV)
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari