• «Som una societat que tractem molt malament les víctimes»

    19 febrer, 2021

    Carles Porta obre la IX Setmana dels Rahola amb una interessantíssima conversa que va omplir l'Aula Magna de la Casa de Cultura de Girona i va enganxar desenes de persones per streaming

    Carles Porta, abans de començar la conversa amb Paula Brujats.
    Carles Porta, abans de començar la conversa amb Paula Brujats.
    18 febrer, 2021
    Autor:
    Miquel Millan
    Font:
    Diputació de Girona

    Jordi Prat i Paré

    Crims ha estat lligat a l’èxit des del seu naixement, a Catalunya Ràdio. El seu salt a TV3 i al format podcast no ha fet més que multiplicar-lo fins a convertir aquest programa, que dissecciona les històries més impactants de la crònica negra a Catalunya, en un autèntic fenomen de masses. El seu ideòleg és Carles Porta (Vila-sana, Pla d’Urgell, 1963), que ha obert la IX Setmana dels Rahola.

    Casualment, la setmana que ve, Crims estrena la seva segona temporada televisiva. Porta es va donar pocs detalls, però va advertir que les dones hi tindran pes. «Les dones també maten», va etzibar en un dels molts missatges rotunds que va deixar anar durant l’hora i mitja de conversa amena i més que interessant amb la periodista Paula Brujats. Sí que va avançar que «la gent s'indignarà i sentirà ràbia. I també plorarà una mica».

    El que no variarà serà la línia del programa, sempre respectant l’ètica periodística: «La línia vermella entre informació i el morbo és molt fina; es poden relatar fets escabrosos sense recórrer a una imatge d’un cadàver amb vint-i-quatre punyalades», i apel·lant a la justícia social: «Som una societat que tractem molt malament les víctimes. Molts cops s’han d’avergonyir i això és terrible».

    L’impacte del programa ha anat més enllà de les seves magnífiques xifres d’audiència. Fins i tot, ha impulsat la reobertura del cas d’Helena Jubany, la jove assassinada a Sabadell l’any 2001. «La nostra missió no és reobrir casos, però et fa sentir útil a la societat. Arran d’aquest cas, s’han posat en contacte amb nosaltres vuit, deu famílies per demanar que féssim un treball semblant al del crim d’Helena Jubany», va explicar Porta, que va incidir en el respecte que volen transmetre cap a les víctimes i el seu entorn. Amb els assassins, tot el contrari: «No els volem donar tribuna a través del programa. Moltes vegades tampoc no volem ni advocats perquè no repeteixin la seva defensa al judici. Nosaltres relatem, no jutgem».

    "Som una societat que tracta molt malament les víctimes. Molts cops s'han d'avergonyir, i això és terrible"

     

    Crims és un producte cuidat al mil·límetre, en guió, documentació, imatge i so, i requereix una elaboració a foc lent perquè la seva temàtica és molt delicada. Fins a dos mesos un programa de ràdio, i el triple (sis mesos) un de televisió amb un equip d’uns cinquanta professionals. «I vosaltres us ho cruspiu en una hora», va ironitzar dirigint-se al públic que, respectant les directrius sanitàries, va omplir l’aula magna de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, i també als que ho seguien per streaming. Carles Porta defensa el treball pausat, amb reflexió i perspectiva, evitant-ne la «industrialització» perquè «no és com fer xurros». I va posar un exemple: «El cas de Susqueda serà un bon true crime, però tot té el seu temps. Fa tres anys que n’estem recollint dades i informació, i potser trigarem sis anys més a tenir-ho tot. Però hem de ser curosos i respectuosos amb la història i, sobretot, amb les famílies». O com en el cas dels assassinats del poble de Tor, on ha treballat des de fa més de dues dècades. Primer, amb un 30 minuts i un llibre, i després amb un podcast.

    El paper de les audiències

    Lluny dels pressupostos amb què es mouen les produccions de les grans plataformes com Netflix, Crims ha creat un segell propi i, alhora, una expectativa. Que això es valori en funció de si manté els índexs d’audiència en el futur no el preocupa gens. «Ho dic sincerament; no treballo per les xifres, sinó perquè us agradi a tu, a tu i a tu, al públic. Lògicament, que funcioni és gratificant, però també sabíem des del principi que el material era bo i estava molt ben treballat», va explicar Carles Porta, que va subratllar la valentia de TV3 en el seu moment per apostar pel seu programa.

    I què el va portar a fer el podcast del segrest de la farmacèutica Maria Àngels Feliu? Una altra vegada, la justícia social, les ganes de relatar amb perspectiva per posar les coses al seu lloc: «No estàvem essent justos ni amb ella ni amb la seva història. El temps m’ha donat una perspectiva que demostra que no són certes totes les especulacions que es van fer en aquell moment. I llavors és quan et planteges el debat: la història de qui és, de qui l’ha viscut o de qui l’explica».

    No tot, però, sempre surt com un vol. I, en aquest sentit, el periodista del Pla d’Urgell va confessar tenir una espina clavada amb el capítol dedicat al zelador d’Olot: «Al minut 18 ja estava tot explicat», va admetre.

    Fidel als seus principis i al·lèrgic al periodisme de pescaclics, Carles Porta va afirmar que mai pagaria a un segrestador o a un assassí per una entrevista (va relatar que els segrestadors de Maria Àngels Feliu «pretenien cobrar per parlar amb mi»), però «sí a un testimoni rellevant d’un cas». I més encara si l’ajudés a posar llum a la foscor.

     

    Pots recuperar tota la conversa aquí.

    • Foto:
      Miquel Millan
    • Foto:
      Miquel Millan
    • Foto:
      Miquel Millan

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.