Aquesta col·laboració apropa els alumnes de secundària al periodisme i els permet analitzar les diferents visions de la realitat que aporta la premsa
La setena edició del programa “La premsa a les escoles”, que arribarà a més de setanta de centres d’educació secundària catalans, s’ha engegat avui a les comarques de Girona. Fins al 25 de febrer, dos periodistes col·legiats de la Demarcació de Girona del Col·legi de Periodistes oferiran xerrades a deu centres diferents: l’
Institut Puig Cargol de Calonge, el
Monturiol de Figueres , el
Santiago Sobrequés de Girona, l’
Anton Busquets i Punset de Sant Hilari Sacalm, el
Castel d’Estela d’Amer i els instituts de
Sant Joan de les Abadesses,
Santa Coloma de Farners,
Llagostera,
Vilafant i
Maçanet de la Selva. En total, prop de 600 estudiants gironins d’entre tercer d’ESO i segon de Batxillerat es beneficiaran d’aquesta campanya.
La iniciativa, que duen a terme des de l’any 2009 el Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’
Obra Social “la Caixa”, neix del convenciment que tenen les dues entitats que el coneixement de l’actualitat és clau per a la formació dels alumnes. Per això, la campanya arriba aquest 2016 a setanta centres d’ensenyament de secundària de tota Catalunya, vint més que en passades edicions. A la Demarcació de Girona s’ha passat de vuit a deu centres.
Tot i que cadascuna de les xerrades s’adapta a les necessitats concretes de cada centre (en el cas de les comarques de Girona, els grups tenen entre 20 i 120 alumnes), l’objectiu principal és plantejar als nois i noies diverses qüestions pertal que ells mateixos arribin a la conclusió que estar informat és bàsic i que cal fer-ho, a més, a través de diferents mitjans per tal de poder comparar punts de vista i fer-se una idea pròpia de l’actualitat.
Així, els estudiants tenen l’oportunitat d’analitzar, entre d’altres temes, les diferents visions de la realitat que aporten els mitjans de comunicació, conèixer millor l’ofici dels periodistes, la seva funció i els seus valors. En molts casos també es fan tallers per veure de forma pràctica com treballen els professionals de la comunicació.
Els col·legiats que participen en el projecte tenen una àmplia trajectòria professional en l'àmbit periodístic que els permet transmetre la seva experiència i el seu coneixement sobre l’ofici i la importància d els mitjans de comunicació. Per això es fan servir exemples i casos pràctics amb diferents materials, com projeccions de vídeos, portades històriques de diaris i notícies recents.
Fomentar la visió crítica i constructiva de la realitat
eduCaixa, el programa educatiu de l’Obra Social “la Caixa”, i el Col·legi de Periodistes comparteixen els objectius de fomentar entre la població el coneixement dels mitjans de comunicació, promoure el respecte al pluralisme informatiu i crear consciència del paper que exerceixen els mitjans i els periodistes en la construcció i consolidació d’una societat democràtica, lliure i plural. Per això les xerrades pretenen ajudar els estudiants a saber discernir entre tota la informació que reben cada dia i a posicionar-se davant una realitat complexa i molt canviant.
La valoració de la campanya “La premsa a les escoles” per part dels alumnes, els professors i els periodistes que hi participen és, any rere any, molt positiva. L’any passat, els centres educatius que hi van participar van valorar amb una mitjana de notable alt la iniciativa, i els col·legiats que van oferir les xerrades van considerar-les com una experiència molt positiva en la qual, a més de compartir els seus coneixements professionals, van poder conèixer de primera mà la manera d’entendre l’actualitat i el periodisme de les noves generacions. Bona prova de l’excel·lent acollida és la llista d’espera que cada any es produeix a l’hora de formular les sol·licituds. En aquesta edició, una vintena llarga de centres educatius de les comarques de Girona van sol·licitar participar en el programa.
El director general de la Fundació Bancària “la Caixa”,
Jaume Giró, ha afirmat que “el bon periodisme, rigorós, contrastat i plural és la millor garantia de llibertat. I la seva essència no ha canviat. És sempre la mateixa, independentment del canal informatiu i de l’evolució dels temps”. Per això, ha afegit que “en un context en el que la sobreinformació sovint genera desinformació, mantenir aquesta essència i compartir-la amb els nostres joves de la mà de professionals és una eina poderosa per a la construcció d’un futur millor”.
Per la seva banda, la degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya,
Neus Bonet, ha recordat que l’objectiu de la campanya és “promoure i impulsar entre els més joves un consum crític i responsable dels mitjans de comunicació”, donat que “com més crítics amb els mitjans, més salut democràtica demostrarem”.
Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer
Deixa el teu comentari