• Lliurament de premis de la XV edició del Concurs Periodístic Josep Pernau

    29 abril, 2021

    Mar Gallego, Ot Serres i Alba Ripoll han estat els autors de les obres guanyadores.

    Els cànons de bellesa, la covid i el maltractament infantil són els temes protagonistes dels treballs guardonats.

    Foto de grup dels guanyadors i guanaydores de la XV edició dels premis Josep Pernau, al saló de sessions de La Paeria
    Autor:
    Javi Martín
    Font:
    Ajuntament de Lleida

    L’Ajuntament de Lleida i el Col·legi de Periodistes de Catalunya - Demarcació de Lleida han lliurat aquest dijous els premis de la XV edició del concurs periodístic Josep Pernau. Els cànons de bellesa, la covid i el maltractament infantil són els temes de les obres guanyadores, que han escrit Mar Gallego (Institut Ronda), Ot Serres (Inst. Gili i Gaya) i Alba Ripoll (Institut Ronda), respectivament. Enguany, la convocatòria ha rebut 233 treballs (86 de 1r cicle d’ESO; 79 de 2n cicle d’ESO, i 68 de Batxillerat i CF), d’11 educatius centres educatius d’ensenyament secundari, públics i concertats / privats.

    El paer en cap, Miquel Pueyo ha felicitat l’alumnat que hi ha participat i els autors/es de les obres guanyadores i accèssits en l’acte que s’ha fet al Sessió de Sessions de la Paeria. Pueyo ha remarcat la importància de donar eines al jovent perquè navegui de forma segura, amb esperit crític i desenvolupant habilitats competencials i emocionals. Ha apuntat la pluralitat o la fiabilitat perquè es tinguin en compte en la cerca de la informació i a l’hora de contrastar les dades. Davant la crisi sanitària en la qual encara estem immersos, la pandèmia ha estat un dels temes que s’han repetit, amb les seves conseqüències i la fragilitat de les persones, però també d’altres com la immigració o el estereotips. En aquest sentit, l’alcalde ha destacat la preocupació dels nois i les noies per construir una societat més justa i igualitària, i la capacitat per posar-se a la pell dels altres i per ser la seva veu. Pueyo els ha animat a seguir escrivint per expressar amb llibertat allò que pensen i també per donar veu als qui no en tenen o no la poden exercir de la mateixa manera per diverses raons. El paer en cap ha assegurat que s’hauria d’haver escoltat més els joves en aquests mesos de confinament i que els ha encoratjat a centrar-se en les seves fortaleses, per afrontar els entrebancs que es presentin. 

    La tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Sandra Castro, ha anunciat que el concurs s’adequarà als nous temps, incloent altres formats d’acord al món digital actual i sense perdre l’essència de la convocatòria, que és fomentar l’esperit crític i les vocacions periodístiques. Igualment, el president del CPC a Lleida, Rafa Gimena, ha explicat que s’ha d’incorporar el canvi tecnològic a la iniciativa, que pretén fer arribar a l’alumnat el periodisme. Gimena ha destacat la tasca de sociabilització encomanada a l’escola perquè els nois i les noies adquireixin coneixements i per aprendre a conviure i consolidar valors. Alhora, ha parlat de codis deontològics, de la professionalitat i del servei social a la població que ha d’exercir el periodisme.

    A més de lliurar els premis, els autors i autores guanyadores han llegit els seus escrits als assistents. A l’acte, han assistit a l’acte el tinent d’alcalde Paco Cerdà i els regidors Jaume Sellés, Ángeles Ribes i Sergio González.

    Els treballs premiats – 1a categoria: cartes al director – 1r ESO (1r i 2n curs)

    -Primer premi i treball guanyador: ‘Un maniquí’, de Mar Gallego, de 2n d’ESO, Institut Ronda.

    -Accèssit 1a: ‘Somriurem’, de Queralt Aloy, de 1r d’ESO, Institut Samuel Gili i Gaya.

    -Accèssit 2a: ‘No más tabúes’, de Sara Sumalla, de 2n d’ESO, Institut Ronda.

    -Accèssit 3a: ‘Un nen de colors’, de Maria Soler, de 2n d’ESO, Institut Ronda.

    Els treballs premiats – 2a categoria: cartes al director – 2n ESO (3r i 4t curs)

    -Primer premi i treball guanyador: ‘Tan de bo’, d’Ot Serres, de 3r d’ESO, Institut Samuel Gili i Gaya.

    -Accèssit 1a: ‘Teorema de l’hipòcrita’, de Kamo Diaby, de 4t d’ESO, Institut Samuel Gili i Gaya.

    -Accèssit 2a: ‘Ni tot blanc ni tot negre’, d’Ariadna Pujol, de 4t d’ESO, Institut Ronda.

    -Accèssit 3a: ‘Moviments vitals’, d’Enric Guallar, de 3r d’ESO, Institut Samuel Gili i Gaya.

    Els treballs premiats – 3a categoria: articles d’opinió – Batxillerat i Cicles Formatius

    -Primer premi i treball guanyador: ‘Entre bastidors’, d’Alba Ripoll, de 1r de Batxillerat, Institut Ronda.

    -Accèssit 1a: ‘La mala sort’, de Guerau Masagué, de 2n de Batxillerat, Institut Samuel Gili i Gaya.

    -Accèssit 2a: ‘La samarreta lila amb una flor verda’, de 2r de Batxillerat, Institut Samuel Gili i Gaya.

    -Accèssit 3a: ‘Es troben Plató, Darwin i Bauman per debatre sobre la Covid-19’, de Maria Guallar, de 2n de Batxillerat, Institut Samuel Gili i Gaya.

    S’han establert com a premis per a cada categoria: 1 tablet per als guanyadors i 3 MP4 per als tres primers finalistes.

    El jurat d’aquest XV concurs ha estat format pel president del CPC a Lleida, i pel director de redacció del diari Segre, Santiago Costa; la corresponsal de notícies del diari Ara, Mònica Mombiela; el sotsdirector del diari La Mañana, Xavi Manau; el director del RNE Lleida, Jesús Riverola; i les professores d’educació secundària Pilar de Cruz i Olga Farré.

    Concurs periodístic Josep Pernau

    La Paeria i el Col·legi de Periodistes de Catalunya de la demarcació de Lleida convoquen aquest concurs, que s’adreça a l’alumnat d’ESO, batxillerat i cicles formatius de centre educatius de la ciutat.El concurs consisteix en l’elaboració de treballs amb el format de cartes al director (per a l’alumnat d’ESO) i articles d’opinió (per al de batxillerat i de cicles formatius) sobre qualsevol temàtica del seu interès, escrit en català o castellà. Compta amb la col·laboració de diferents mitjans de comunicació locals, ràdio i premsa, per fer la difusió dels articles guanyadors i finalistes. La iniciativa promou l’expressió escrita i la reflexió sobre temes que interessin als i les participants i la seva publicació és la manera més activa de rebre retorn. Entre altres objectius, el concurs pretén oferir a alumnat l'oportunitat d'expressar i donar a conèixer la seva opinió sobre temes que els preocupa o els agrada; fomentar en els nois i les noies una actitud reflexiva i crítica, des d'una vessant respectuosa i tolerant envers la societat i afavorir l’expressió escrita.

    L’activitat s’inclou en el programa educatiu municipal “Educació a l’Abast”, que organitza anualment la Regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes, per als centres educatius de Lleida. 

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.