• Reptes ètics en l'ús de la Intel·ligència Artificial. Eines per a la interpretació crítica de les tecnologies algorítmiques

    Curs Presencial

    Objectius del curs

    L’objectiu de la sessió és plantejar els grans reptes ètics que comporta l’ús de la intel·ligència artificial, així com els seus límits, per habilitar les participants a informar-ne amb esperit crític i rigor; vigilar-ne les seves aplicacions a les diferents esferes de la societat, així com fer-ne una assimilació responsable en cas que l’hagin de fer servir en el seu dia a dia.

    La IA té un important paper en l’àmbit de la comunicació. La seva aplicació en aquesta esfera comunicativa per part de les grans plataformes implica un gran canvi cultural i comporta també importants reptes per a les democràcies com la desinformació, els filtres bombolla, les addiccions i l’erosió de la privacitat motivada per l’extractivisme de les dades personals.

    Els algoritmes ja estan presents també als mitjans de comunicació i formen part de processos de tota la cadena de valor del producte informatiu. Avui, a la IA li preguntem coses com: què és noticiable? quin títol triar? quin contingut destacar? Totes aquestes preguntes formen part del nucli de la funció editorial del periodisme.

    En aquest context, resulta fonamental disposar d’una comprensió crítica ben fonamentada sobre les aplicacions algorítmiques i els seus efectes. Adoptant les tecnologies exponencials de manera exemplar, tant els periodistes com qualsevol professional de sectors compromesos amb els valors democràtics podran contribuir, en un necessari exercici de responsabilitat, a la consecució d’una ciutadania informada i en condicions de participar en un desenvolupament tecnològic orientat al bé comú.

    Programa

    • Conceptes bàsics relacionats amb la intel·ligència artificial
    • Principals disquisicions ètiques entorn dels usos de la IA
    • On són els límits de la IA?
    • Consciència i automatització. Què ens fa humans?
    • La IA aplicada a la comunicació i la cultura. Reptes per a la democràcia des de la perspectiva de l’ètica de la comunicació
    • Adopció responsable de la IA en el periodisme
    • Com informar sobre IA amb rigor
    • Exercici pràctic

     

    Metodologia

    Sessió teòrico-pràctica que s’iniciarà amb una exposició teòrica de la docent en què s’explicaran conceptes fonamentals relacionats amb l’ètica de la intel·ligència artificial, així com les principals disquisicions morals entorn dels seus usos. Un cop tractats els temes cabdals, es farà un exercici pràctic per reforçar l’adquisició de coneixements exposats a la part teòrica.

    Destinataris

    Periodistes i estudiants de periodisme que volen adquirir una perspectiva crítica sobre l'anomenada intel·ligència artificial per estar en condicions de contribuir a una societat informada, amb criteri per vigilar-ne els seus usos i la capacitat d’extreure el millor partit de la tecnologia. També pot ser adient per a docents o entitats socials que vulguin adquirir una perspectiva crítica sobre les aplicacions algorítmiques o tinguin la inquietud d’avaluar-ne els seus usos des del punt de vista dels Drets Humans.

    Professora

    Patrícia Ventura Pocino

    Doctora cum laude en Mitjans, Comunicació i Cultura per la Universitat Autònoma de Barcelona amb una tesi sobre ètica, algoritmes i comunicació en què, des d’una perspectiva multidisciplinària, exposa i examina les principals disquisicions ètiques entorn dels usos de la IA, analitza els efectes de la mediació algorítmica en l'ecosistema informatiu digital i proporciona eines per dotar els algoritmes dels principis que regeixen la comunicació ètica per posar-los al servei d'una esfera pública digital regida pels valors democràtics. És autora de l’informe pioner publicat pel Consell de la Informació de Catalunya titulat ‘Algoritmes a les redaccions: Reptes i Recomanacions per dotar la intel·ligència artificial dels valors ètics del periodisme’. És consultora de comunicació per a les organitzacions especialitzada en transformació digital de les comunicacions. També es dedica a la docència i elabora projectes de divulgació per a institucions i Administració Pública.