Les dinàmiques actuals de les redaccions, amb un enorme volum de feina a realitzar entre cada cop menys persones, obliga a ser molt més creatiu en el moment de crear una nota de premsa adaptada a les necessitats dels mitjans i, per tant, tenir més possibilitats d’èxit perquè sigui difosa o que resulti realment útil als periodistes que la reben.
En aquesta sessió presencial de tres hores els alumnes adquiriran dos tipus d’habilitats. En una primera part, la formació se centra en les notes de premsa i els nous formats digitals per estar en contacte amb els mitjans i guanyar visibilitat en ells. L’objectiu d’aquesta primera part és acabar dissenyant una nota de premsa i fins i tot planificar una roda de premsa.
A la segona part l’objectiu serà adaptar els nostres continguts per convertir‐los en quelcom molt més atractiu. Veurem com des dels canals de comunicació propi (com un blog, xarxes socials, podcast o un canal a Youtube) podem produir contingut que els periodistes agrairan i consumiran.
1. Abans de contactar amb periodistes. Aprendrem a gestionar les dades de contacte dels periodistes i classificar‐los per trobar aquells més adients per a cada moment. Veurem com treure el màxim profit a eines tan senzilles com el propi Gmail o Outlook.
2. Capficats en la nota de premsa. Farem un repàs a les diferències entre les actuals notes de premsa i les més ‘clàssiques’ i quines característiques poden afavorir entrar als mitjans de comunicació.
3. Preparem una roda de premsa online. Com adaptem la clàssica roda de premsa al format digital? Tractarem tant la prèvia, com la pròpia roda de premsa (parlarem d’eines com Zoom o Meet) i la post (què fer quan s’ha acabat? Què passa amb els periodistes que no han estat ‘en directe’?)
4. Creació de contingut digital. Cada cop s’ha de ser més atractiu perquè els mitjans de comunicació (i els ciutadans) ens parin atenció. La segona part del taller estarà dedicada a les noves eines digitals i com, amb poc esforç, podrem crear contingut molt més visual i atractiu que a més es pot compartir amb els mitjans i que serà més interessant per als periodistes. Parlarem d’idees, narratives digitals i eines relacionades amb la comunicació de l’entitat:
a. Web i Blog. Pensem que tot el que posem a la web i al blog genera enllaços que es poden compartir amb els mitjans
b. Eines digitals. Aprendrem com crear de manera senzilla nous continguts com gràfics i infografies interactives, mapes i línies del temps. Ho podrem compartir directament a xarxes socials, al nostre blog o directament com a nota de premsa
c. Xarxes socials. Quin és el format perfecte per atreure atenció i generar interacció amb els nostres seguidors?
d. Youtube. Imagina que en comptes d’una roda de premsa llarga pots compartir declaracions i informacions en vídeos curts amb els mitjans o amb la ciutadania. No és complicat i veurem quines serien bones idees
e. Podcast. Si no volem dedicar tant de temps com editant un vídeo, podem optar pel podcast, una altra nova narrativa que ens pot ajudar a guanyar terreny als mitjans de comunicació
El curs combina l’exposició de conceptes amb exemples i exercicis pràctics.
Dirigit a periodistes i responsables de comunicació que volen millorar la redacció de notes de premsa i la realització de rodes de premsa i conèixer els nous formats que dominen l’anomenat màrqueting de continguts. Professionals experimentats que volen adaptar la seva feina als nous canvis.
Periodista freelance. Subdirector del Report.cat, el setmanari digital del Col∙legi de Periodistes. Durant dos anys va ser cap de comunicació de Nacions Unides Espanya (ANUE) i en l’actualitat és professor d’Eines Digitals a la UOC i creador de continguts al podcast i canal de Youtube Simple Política.
16/12/2024 Barcelona |
13/12/2024 Barcelona |
12/12/2024 Tarragona |
12/12/2024 Andorra la Vella |
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat