El videojoc és un nou mitjà de transmissió cultural que ha incorporat la nostra societat: la necessitat humana de jugar cada cop es basa més en aquest nou llenguatge que, com la televisió, la ràdio i les xarxes, té un gran potencial per a ser aprofitat pel periodisme.
No obstant això, la majoria de professionals del periodisme estan poc familiaritzats amb el videojoc i consideren que només és un mitjà de lleure, o en el pitjor dels casos una pèrdua de temps infantil. Res més lluny de la realitat: el videojoc és un mitjà de comunicació massiu, amb un potencial d’accés a nous públics vast, i amb unes possibilitats expressives gairebé il·limitades.
En aquesta sessió plantejarem el videojoc com a eina de transmissió de missatges periodístics, a més d’aproximar-nos-hi tant des d’una vessant teòrica com des d’una vessant pràctica que ens permetrà desenvolupar el nostre propi prototip de videojoc com a peça periodística.
El taller s’imparteix en una sessió de cinc hores i té una vessant teòrica i una vessant pràctica. Durant la part teòrica de la sessió es donaran els fonaments teòrics imprescindibles sobre el videojoc com a mitjà de transmissió de missatges i sobre la relació entre narració i interactivitat. Es presentaran exemples de productes periodístics realitzats com a videojoc als alumnes i se’ls presentaran també una sèrie d’eines d’accés lliure per a prototipar videojocs. A la part pràctica de la sessió es proposarà la concepció i prototipatge d’un petit videojoc sobre els temes d’actualitat que prefereixin els alumnes.
Els participants hauran de disposar d’un ordinador portàtil amb accés a Internet per tal de poder descarregar el programari de codi obert que s’utilitzarà a la part pràctica de la classe. No és necessari tenir coneixements de programació de cap tipus per a realitzar aquesta pràctica. Tampoc és necessari ser consumidor habitual de videojocs ni estar familiaritzat amb el seu ús. L’objectiu de la sessió no és tant ensenyar a crear un videojoc sinó fer entendre els potencials del videojoc com a eina periodística, amb el que la vessant tècnica de la sessió serà limitada i fàcilment accessible.
Periodistes i estudiants dels darrers cursos que desitgin explorar les possibilitats del videojoc com a nova eina periodística amb potencial comunicatiu i gran abast social. Professionals de la comunicació interessats a donar un enfocament diferent a les seves peces amb un enfocament interactiu que impliqui als lectors.
Llicenciat en Periodisme i Màster en Investigació i Comunicació per la UAB. Màster en Comunicació Multimèdia per la UPC. Doctorand al Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la UAB amb una tesi centrada en la relació entre l’ús de videojocs i les pràctiques de consum i producció de textos periodístics. Redactor de la revista sobre cultura popular i feminisme Zena.cat.
16/12/2024 Barcelona |
13/12/2024 Barcelona |
12/12/2024 Andorra la Vella |
09/12/2024 Barcelona |
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat