• Periodisme Científic

    No necessitem una pandèmia per informar sobre ciència i investigació

    Objectius del curs

    Des del Pulitzer fins a premis de caire més local, bona part dels guardons a la bona pràctica periodística han recaigut enguany en periodistes científics. La pandèmia per covid-19 ha posat clarament en evidència l’impacte social de la ciència i la investigació, així com la necessitat de comptar amb periodistes capaços d’informar a la població sobre aquests temes, en el moment en què es produeixen i amb la millor qualitat. Però la ciència i la recerca no només són rellevants quan es produeix una crisi sanitària. Les aplicacions de la ciència i la tecnologia tenen un fort impacte en la vida dels individus i en les transformacions econòmiques i socials, comporten benestar i beneficis, però també poden provocar més desigualtats socials.

    Durant el curs, els participants:

    • Aprendran a reconèixer les principals característiques del periodisme especialitzat en ciència (una especialitat que acostuma a incloure també els temes sanitaris i ambientals)
    • Practicaran amb casos reals i coneixeran algunes eines i recursos que són de gran utilitat en periodisme científic
    • Coneixeran com és l’entorn professional actual i quines les sortides professionals en periodisme científic, a més de tenir una visió general més històrica sobre aquesta especialitat

    Programa

    • Introducció al curs i aspectes tècnics d’accés als recursos i materials

    • Primer cas pràctic. Les fonts d’informació en periodisme científic

    • Revisió teòrica: la ciència i la investigació com a objecte d’informació. El sistema de ciència i tecnologia. Les revistes científiques i les tendències actuals en la publicació de la recerca. Què és i què no és ciència?

    • Segon exercici pràctic. Del comunicat de premsa, de la revista científica a la notícia.

    • Tercer exercici pràctic. No és el mateix una teràpia sense base científica que un assaig clínic. No és el mateix una enquesta informal que una investigació social. Aprenent a reconèixer l’evidència científica i les metodologies pròpies de la ciència.

    • El periodisme científic com a professió. Panorama actual i breu retrospectiva històrica. Les associacions professionals. L’entorn laboral i les tendències de futur: del fact checking a la visualització del big data

    • Debat i comentaris finals

    Metodologia

    La formació es concentra en 4 hores, dividides en dos blocs. El programa de la sessió combinarà la teoria amb molts exercicis pràctics.

    Destinataris

    El curs s’adreça a periodistes o professionals de l'àmbit de la comunicació corporativa que tinguin interès en aquesta especialització.

    Professora

    Gema Revuelta. Directora del màster en Comunicació científica, mèdica i ambiental de la BSM-UPF, Directora del Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra i vicepresidenta primera de la Asociación Española de Comunicación Científica.