• Narratives multimèdia: innovar per a un nou públic

    Objectius del curs

    Els nous públics estan a internet i demanden una comunicació innovadora. Els mitjans i les empreses han de saber explicar amb aquest nou llenguatge i elaborar històries interactives, multimèdia i innovadores que resultin atractives per a aquests destinataris, un grup cada vegada més nombrós. Cal saber explicar per a la web, els mòbils i les tauletes. No serveix el text tradicional del paper o de la nota de premsa. Ara s’han d’incorporar nous coneixements i saber elaborar fotografies interactives, incloure àudios, fer vídeos per a xarxes socials i plantejar reportatges multimèdia.

    Aquest curs pretén ensenyar a elaborar fotografies interactives, mapes per a internet, cronologies interactives, històries a partir d’elements de xarxes socials, àudios integrats en textos, vídeos interactius i reportatges multimèdia. També s’explicarà com redactar de forma adequada per a mòbils i tauletes, ja que els dispositius mòbils exigeixen desplegar un tipus de narrativa nova i diferent. La formació vol ser molt pràctica i incorpora una part de taller perquè es puguin provar les eines i comentar dubtes.

    Programa

    • Què entenem per noves narratives multimèdia? Alguns exemples
    • Imatges: com fer fotografies interactives
    • Llocs: elaborar mapes per a internet
    • Temps: com fer cronologies interactives
    • Àudio: eines per integrar àudios a un text periodístic
    • Vídeos: com fer vídeos interactius
    • Històries: eines per a elaborar un reportatge multimèdia
    • Narratives per a dispositius mòbils
    • Com explicar per a telèfons mòbils
    • Històries eficients i atractives per a les tauletes
    • Taller pràctic

    Metodologia

    El curs permet aprendre conceptes i eines per comunicar de forma innovadora. Les noves narratives inclouen un ampli ventall de possibilitats i la formació les repassa totes. El curs es dividirà en una primera part d’exposició i una part pràctica. En la primera, s’explicaran eines multimèdia i es revisaran exemples d’ús tant per part de mitjans com de gabinets de comunicació. En la segona, es farà un taller en què els alumnes podran posar en pràctica els coneixements adquirits i resoldre dubtes.

    Requeriments

    Els participants han d’assistir amb un ordinador portàtil. És preferible que sigui un ordinador i no una tauleta, ja que hi ha algunes eines que no funcionen correctament en aquests aparells.

    Destinataris

    Periodistes de premsa escrita, ràdio o televisió que volen adquirir coneixements i habilitats per fer periodisme multimèdia. També està adreçat a consultors, professionals de gabinets de comunicació o treballadors dels departaments de comunicació i màrqueting que vulguin explorar maneres innovadores de comunicar.

    Professors

    Nereida Carrillo Pérez

    Periodista i doctora en Comunicació i Periodisme per la UAB. Impulsora de Learn to Check, projecte educatiu i divulgatiu d'educació mediàtica que col·labora amb l'edició d'aquest curs. És periodista freelance, col·labora amb el diari ARA. També és consultora web i de xarxes socials i imparteix docència relacionada amb la redacció periodística i el periodisme a internet. Els darrers anys ha treballat com a redactora multimèdia del portal de notícies 324.cat i com a professora, ha col·laborat amb diverses universitats catalanes com la UAB, la UOC i la URV. Forma part del grup de recerca Comunicació i Responsabilitat Social (Comress-InCom UAB).