• Lobbisme, assumptes públics i influència

    Sessions on line en directe

    Objectius del curs

    El lobbisme és una estratègia comunicativa per la qual actors individuals o col·lectius de la societat procuren d’influir en les decisions dels poders públics. Malgrat ser una pràctica antiga, molt habitual i necessària, és un gran desconegut en la nostra cultura política i sovint té mala premsa perquè s’associa amb activitats de tràfic d’influències. Res més lluny de la realitat. El lobbisme és un procés estratègic dins de les relacions públiques que ajuda les autoritats a prendre decisions de forma més informada i equitativa, en interacció amb la societat a la que serveixen i comptant amb l’expertesa i experiències dels stakeholders afectats per les polítiques públiques. En aquesta formació abordarem les implicacions del lobbisme i les diferents estratègies i instruments per realitzar una correcta i efectiva representació d’interessos.

    Així mateix, abordarem les característiques i competències del/la lobbista, una figura professional que participa de forma estratègica en el procés planificat de comunicació amb la finalitat d’influir i establir relacions de confiança amb els poders executiu i legislatiu.

    Programa

    Sessió 1

    1. INTRODUCCIÓ: LA GESTIÓ DE LA INFLUÈNCIA
      Els grups d’influència
       
    2. L’ART DE REPRESENTAR INTERESSOS
      Què és el lobbisme? Orígens i funcionament
      Assumptes públics i relacions institucionals
      El lobbisme d’alçada: els Think Tanks
       
    3. ELS LOBBISTES
      Categories de lobbistes
      Competències professionals
       
    4. ESTRATÈGIES DE LOBBISME
      Eines de lobbisme directe i indirecte
      Com elaborar un bon dossier?

    Sessió 2

    1. LEGITIMITAT I REGULACIÓ DEL LOBBISME
      Legitimitat
      Regulació i deontologia
       
    2. EXERCIR EL LOBBISME A EUROPA
      Com mantenir una presència estratègica a Brussel·les
      Directrius per a organitzacions per a fer lobbisme efectiu davant la UE
      El Registre de Transparència Europeu
      Do’s and Don’ts del lobbisme europeu

    3. XARXES SOCIALS i E-LOBBISME
        El lobbisme de base
        Estratègia digital d’influència

    4. AVALUACIÓ D’UNA CAMPANYA DE LOBBISME

    5. EXEMPLES I ANÀLISI DE CAMPANYES DE LOBBISME

    6. CAS PRÀCTIC

     

    Destinataris

    Professionals interessats a conèixer les implicacions del lobbisme i les diferents estratègies que fa servir, així com les característiques i competències del/la lobbista.

    Professors

    Erika Casajoana Daunert

    Consultora en comunicació pública internacional resident a Brussel·les. Ha estat Delegada adjunta del Govern de la Generalitat de Catalunya davant la Unió Europea entre agost de 2021 i octubre de 2022. Ha impartit formació en comunicació estratègica a funcionaris de Nacions Unides, diplomàtics i executius d’empresa. Entre 2007 i 2018 donà cursos sobre afers públics a la Universitat Oberta de Catalunya i a l’Escola Superior de Relacions Públiques adscrita a la Universitat de Barcelona. De formació és jurista. Cursà un Màster en Afers Internacionals a la Universitat de Columbia a Nova York i un Màster en Afers Europeus a la Universitat Autònoma de Barcelona.

    Francesc Ponsa Herrera

    Periodista i escriptor. Doctor en Comunicació Social. Professor associat de Tècniques de redacció en Relacions Públiques a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i de Comunicació, teories i tècniques a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).