• Aprèn a llegir Codi Font

    Objectius del curs

    En un entorn en què s’exigeix cada vegada més als creadors de contingut online, el curs pretén que el participant pugui enfrontar-se al codi font d’una pàgina web sense que li sembli un galimaties impossible de resoldre. Coneixerà els rudiments del llenguatge web, els codis més elementals i les eines que li permetin dur a terme petits retocs en la seva producció informativa.

    Aquesta formació dóna resposta a una necessitat de polivalència i autonomia de l’autor de continguts, molt demandada pels generadors d’ocupació. Es pretén que el creador pugui resoldre per si mateix petits problemes tècnics que poden donar-se en la seva producció, sense que li calgui el suport de programadors o tècnics per solucionar-los. El curs defuig la temptació d’explicar programació i només se centra en comprendre la lògica interna d’un llenguatge molt senzill que influeix en l’eficàcia dels missatges online.

    Reconeixent les particularitats del codi font més bàsic, el participant podrà:

    • Reparar pàgines trencades després d’una actualització. Podrà reconèixer el codi superflu que molts editors web són incapaços d’eliminar quan es retoca repetidament un mateix fragment de la peça de contingut.
    • Restaurar els textos després d’importar-los des de Word. O des de qualsevol altre aplicació d’ofimàtica. L’autor descobrirà d’una ullada el codi font importat des de l’editor de textos que trenca l’aparença en pàgina.
    • Enriquir el contingut. Podrà introduir manualment etiquetes que milloren el resultat del text i que no existeixen en els editors dels gestors de contingut.
    • Millorar la indexació del contingut. L’ús d’etiquetes semàntiques adequades accelera en un 45% la indexació del contingut en cercadors, evitant qualsevol esforç extraordinari en SEO.
    • Donar valor semàntic al contingut. La millora intencionada de les etiquetes en llenguatge HTML5 permet que les màquines dotades amb intel·ligència artificial comprenguin què es diu en el missatge, utilitzant després aquesta informació.
    • Proporcionar versatilitat al contingut. Una construcció correcta del missatge en llenguatge HTML permet la seva difusió en qualsevol dispositiu capaç d’ensenyar-lo, des de la pantalla d’un caixer automàtic al panell de control d’una rentadora.
    • Avaluar l’entorn de publicació. El contingut que pot crear l’autor és una petita part de la pàgina. L’eficiència d’aquest fragment depèn de l’adequació de la resta dels elements que componen la pàgina. Si aquests fallen, el contingut fallarà.
    • Fer proves en un entorn real. Qualsevol pàgina publicada es pot fer servir com a entorn real de proves privades, que ningú més veurà, per observar l’aspecte final dels canvis o com s’ajusta el text en espais reduïts.
    • Verificar retocs estètics. Quan el contingut necessita petits ajustaments estilístics visuals, l’autor pot comprovar els retocs de forma individualitzada abans d’encarregar la modificació als programadors.
    • Ajust de missatges d’e-mailing. El correu electrònic fa servir una versió molt antiga i incompleta d’HTML. Comprendre com funciona permet ajustar les plantilles d’e-mailing a les necessitats del missatge.

    Totes aquestes accions són possibles coneixent menys d’un centenar de paraules d’aquest llenguatge i com es combinen entre si.

    Programa

    El curs s’articula en sis blocs, un per jornada de classe:

    1. Rudiments del llenguatge. Elements d’identificació, morfologia i sintaxi bàsica.

    2. Estructura de calaixos a la pàgina. Disposició en pantalla i semanticitat dels elements.

    3. Elements de text. Elements habituals i els seus atributs i elements indispensables menys freqüents.

    4. Text estructurat i contingut complementari. Llistes, taules i il·lustracions.

    5. Contingut inserit i formularis. Vídeo, àudio i marcs.

    6. Situacions excepcionals. Esborrar, anul·lar, remarcar, codificar codi i escriure amb faltes d’ortografia deliberades.

    Metodologia

    Cada sessió té una durada de 90 minuts, dels quals 50/60 es dediquen a l’explicació de la matèria i la resta a les consultes dels participants i la realització d’exercicis de lectura i localització dels elements i atributs estudiats.

    Requeriments

    Cada participant necessita un ordinador portàtil amb connexió a Internet i amb els navegadors Safari, Chrome o Firefox actualitzats.

    Destinataris

    La matèria del curs té un plantejament obert a tots els perfils professionals vinculats a la generació de tot tipus de continguts online:

    • Periodistes digitals o en transició a canals online.
    • Estudiants de comunicació.
    • Blocaires.
    • Dissenyadors.
    • DirComs.
    • Responsables i tècnics de comunicació corporativa.
    • Chief Communications Officer.
    • Copywriters.
    • E-mail Marketing Specialists.
    • Traductors.
    • Redactors tecnològics (STC).
    • Gardeners en comerç electrònic i catàlegs en línia.
    • E-learning Content Producers.
    • Personal de màrqueting vinculat a la creació i difusió de contingut.
    • Editors no professionals d’ebooks.

    Professors

    Carlos Javier Campo Maseda

    Llicenciat en periodisme i postgraduat en Direcció d’Empresa per la UAB. Amb amplia experiència en mitjans de comunicació, especialment en ràdio i mitjans impresos, on ha ocupat llocs de responsabilitat. El 2002 funda la consultora de comunicació online Interdixit i el 2012, Estrategia del Contenido, dedicada a la consultoria i implantació d’Unified Content Strategy i Brand Journalism. És autor d’HTML5 para periodistas. Manual de uso práctico i de Periodismo de marcas. Fundamentos, operativa, transformación empresarial y perspectiva económica.