• Guia per a joves periodistes

    Marta Arbós
    -
    5 desembre, 2019

    L’accés al periodisme, per a les noves fornades que surten de la facultat, no és fàcil, sobretot en els temps actuals, en què la precarietat i la manca d’oportunitats laborals en els mitjans tradicionals compliquen encara més l’entrada a la professió. En aquestes pàgines, oferim una guia pràctica per orientar els més joves en recursos, formació, aplicacions i eines que els poden ser d’utilitat enmig de la incertesa en la qual molts d'ells es troben.

    Finalistes d’una de les trobades de l’Editors Lab, que organitza el Global Editors Network (GEN). Foto: GEN.

    Dos anys enrere, el Col·legi de Periodistes va crear la figura del "precol·legiat" amb la finalitat de facilitar el contacte amb la professió i l’accés al món laboral dels estudiants de tercer o quart curs de Periodisme. Els precol·legiats tenen una sèrie de beneficis, com participar de la formació continuada, utilitzar els serveis del Centre de Documentació o beneficiar-se del contingut dels serveis comercials, entre altres avantatges. Tot i això, l’entrada en la professió demana conèixer un munt d’aspectes, sobretot pels canvis constants en els quals es troba immers el periodisme. Per això, en aquestes pàgines recopilem informació de serveis, aplicacions i informacions vàries que poden ser d’ajut en aquest aterratge professional.

    Cursos específics

    El Centre de Formació del Col·legi de Periodistes organitza desenes de cursos que es basen en les necessitats del mercat laboral i responen a les últimes tendències del sector. Els col·legiats que no tenen feina, com passa amb molts joves periodistes, poden accedir a beques per seguir, gratuïtament, aquests cursos. Per beneficiar-se de l’ajut, cal acreditar la inscripció al Servei d’Ocupació. Els cursos més focalitzats al voltant de noves tecnologies són els que compten amb més assistència de gent jove, com passa, per exemple, amb els de YouTube i de Videojocs.

    Formació internacional

    El Future News Worldwide és un programa de formació de joves periodistes que porten a terme grans corporacions com Facebook, Google, BBC o Reuters. Durant dos dies aquesta formació, que realitzen reconeguts periodistes, té lloc al juliol al Parlament escocès i és en anglès. Després, una xarxa d’alumni dona suport als assistents, al llarg de tot l’any, per implementar-ne l’aprenentatge. El 2019, s’ha arribat a la quarta edició d’aquest programa, que cada any selecciona un centenar de candidats que reben una beca que cobreix l’allotjament, la manutenció i la formació. Les sol·licituds del 2019 es podien formalitzar fins al 28 de febrer, així que els interessats hauran d’esperar a la propera edició.

    Escriure i publicar

    El setmanari Report.cat, que edita el Col·legi de Periodistes de Catalunya, està focalitzat en el periodisme i la comunicació, i té com a principal funció la d’oferir als joves periodistes col·legiats una plataforma on donar a conèixer el treball periodístic. A més, els que hi escriuen compten amb el seguiment constant dels responsables del portal, que repassen i debaten amb els autors el que es publicarà. Tots els articles –excepte els de les signatures convidades– estan remunerats. A més, el millor treball del trimestre obté la beca Ferrer Eguizábal de 300 euros i es publica a capçalera.

    Informació global

    El web de la Xarxa Internacional de Periodistes (ijnet en anglès) –produït pel Centre Internacional de Periodistes– permet conèixer els canvis constants de la professió des d’una perspectiva global. El portal ofereix les darreres tendències del periodisme, diferents eines, així com consells dirigits a joves periodistes. La pàgina està en set idiomes (anglès, espanyol, àrab, xinès, portuguès, rus i persa)  i, a més, permet registrar-s’hi per rebre’n el butlletí setmanal.

    Emprenedoria digital

    Durant el 2018, el Col·legi de Periodistes va impulsar tres jornades d’Emprenedoria i Networking –que està previst seguir fent-les el 2019– per oferir un espai obert de discussió i d’intercanvi adreçat als freelance o autònoms que vulguin compartir idees, experiències i projectes,  a més de generar col·laboracions professionals. A part d’això, si parlem d’emprenedoria digital hem de referir-nos a SembraMedia, una organització sense ànim de lucre que dona suport a nous mitjans digitals. Fundada el 2015, realitza formació en línia, capacitacions presencials, compta amb directoris específics, casos d’estudi i ofereixen recursos, entre molts altres serveis.  Es concentren en projectes en espanyol d’Estats Units, Llatinoamèrica i Espanya. És, doncs, una plataforma que permet compartir pràctiques i idees innovadores, i és de gran utilitat per a tots aquells periodistes emprenedors de l’àmbit digital.

    Guies de recursos (Emprenedoria, MoJo, recursos TIC, seguretat)

    El Centre de Documentació Montserrat Roig (CDMR) del Col·legi de Periodistes compta amb unes guies de recursos que han estat elaborades amb l’assessorament d’experts.  Així, compta amb guies centrades en l’emprenedoria, el MoJo (periodisme mòbil), recursos TIC i temes al voltant de la seguretat (comunicacions, encriptació, protecció de sistemes).En la guia de l’emprenedoria, per exemple, s’explica com autogestionar els drets d’autor, com calcular en línia el preu/hora d’un autònom, una recopilació de borses de viatge i d’estudi per a professionals, plataformes de micromecenatge, així com informació a nivell laboral i jurídic.

    Les millors eines a la Xarxa

    Ren LaForme, periodista responsable de la informació sobre eines digitals del prestigiós Poynter Institute, presenta en aquest article una desena d’eines periodístiques del 2018. L’article (en anglès) ens parla d’eines que sobretot els joves –més habituats a l’entorn digital– poden utilitzar fàcilment. Es tracta d’eines com ara Google Data Search –que gratuïtament recopila dades de fonts d’informació disponibles a Internet–, Headliner –que permet crear vídeos per a les xarxes socials)–, Otter –eina de transcripció d’àudio que ofereix fins a 600 minuts de transcripció gratuïta al mes– o Toby –plugin del Chrome que permet guardar i organitzar pàgines web i compartir-les.

    Plataformes per a freelance

    Una part substancial dels periodistes que comencen a treballar són freelance. Així ho indiquen diferents estudis i, a més, és la tendència lògica tenint en compte els ero a les redaccions i la creixent externalització de tasques. Al bloc d’Opennemas –una plataforma gratuïta i de software lliure de gestió de continguts especialitzada en l’àmbit del periodisme– van publicar mesos enrere un article amb informació de fins a nou plataformes d’Espanya i Llatinoamèrica on distribuir i monetitzar-ne el contingut. Plataformes com Guru, que ja té registrats més de tres milions de freelance; o Fiverr, una de les plataformes per a freelance més populars que ofereix serveix com copywriting, traduccions i programació.

    Reflexions TED

    L’article del bloc d’Opennemas també inclou una interessant xerrada ted de Jason Fried –fundador i president executiu de Basecamp i coautor del llibre Rework– que pot animar els freelance respecte del tema de treballar a casa. Fried reflexiona sobre els diferents obstacles que hi ha a les oficines per concentrar-se i ser eficient. Tot i que el vídeo és del 2010, les reflexions són plenament actuals i, per això, acumula més de cinc milions de visualitzacions. Amb tot, la de Fried no és, ni de bon tros, l’única reflexió interessant per als joves periodistes. Hi ha centenars de xerrades ted –fins i tot al seu web estan agrupades en vuit grups com les de fotoperiodisme o les dedicades a la informació falsa o incorrecta– que permeten, distretament i gratuïta, conèixer les interioritats del periodisme.

    Vídeos i LAB del GEN

    Més vídeos interessants sobre periodisme. El portal Report.cat del Col·legi de Periodistes va seleccionar, el juny del 2018, algunes de les millors xerrades del gen Summit, la trobada mundial que anualment organitza el Global Editors Network (una associació que inclou els principals mitjans de comunicació del món i que se centra en la innovació dins la professió) i que, l’any passat, va tenir lloc a Lisboa. A l’article, s’han seleccionat vídeos sobre la monetització del periodisme digital, l’aprenentatge automàtic de les màquines o la credibilitat del periodisme, entre altres. El GEN també compta amb l’Editors Lab, unes trobades destinades a millorar la col·laboració entre desenvolupadors, dissenyadors i periodistes que permetin desenrotllar productes editorials innovadors.

    Agenda Periodistes

    Agenda Periodistes és el grup de Facebook que agrupa un major nombre de professionals de la informació de Catalunya. De perfil professional i col·laboratiu, aquest grup impulsat i administrat per Magda Cebrián supera els 10.000 membres. És un lloc ideal per als joves periodistes que busquen feina, ja que s’hi pengen diferents ofertes de feina. També és útil per conèixer diferents opinions al voltant del periodisme i consultar dubtes professionals.

    Espais compartits

    En la darrera dècada, els coworking s’han popularitzat com una alternativa per als periodistes joves –i no tan joves– freelance. Aquests espais permeten compartir idees enmig d’un ambient sovint fresc, modern i creatiu per un preu assequible.

    Tots els col·legiats poden utilitzar les sales del Col·legi de Periodistes de manera gratuïta com si fos un centre de coworking.  A més, a Internet, es troben fàcilment diferents opcions de coworking i, fins i tot, pàgines que engloben aquestes ofertes. Al web de Los Centros de Negocios, per exemple, es poden trobar ràpidament centenars de centres de negocis i oficines equipades a tot Espanya.

    Diversos premis

    Hi ha diferents premis de periodisme com el Carles Rahola de Comunicació Local, el Pica d’Estats, el Gabinets de Comunicació, el Ramon Barnils o el Josep Maria Planes, entre altres. Es tracta, però, de premis als quals poden optar tots els periodistes catalans. En canvi, hi ha un premi que es focalitza en els periodistes joves, com és el Premi de Periodisme Jove Joan Marc Salvat, en memòria d’aquest periodista, que va morir quan només tenia vint-i-set anys. Convocat per lanova Ràdio, Reusdigital.cat i InfoCamp.cat, el premi ja ha arribat a la tercera edició. Hi poden participar joves periodistes de fins a vint-i-set anys que resideixin al Camp de Tarragona o a les Terres de l’Ebre. El primer guardó està dotat amb 900 euros i el segon amb 700. 

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari