• Informar-se, comunicar-se o entretenir-se

    19 febrer, 2020

    Tres coneguts instagramers (Khaoula Boumaaza, Juliana Canet i Joan Grivé) parlen de com veuen ells la bretxa entre els mitjans tradicionals i les noves generacions, usuàries de les xarxes socials

    Esther Julià, Khaoula Boumaaza, Joan Grivé i Juliana Canet durant la taula rodona.
    19 febrer, 2020
    Autor:
    Miquel Millan

    Que aixequi la mà qui tingui més de 10.000 seguidors a Instagram. La Khaoula Boumaaza, la Juliana  Canet i en Joan Grivé en tenen més de 50.000. No, entre els tres, no. Cadascun. Per això els vam demanar que fossin els protagonistes de la taula rodona “T’informes o t’influeixen? Les tendències comunicatives entre els joves”, que ha conduït la periodista i sociòloga Esther Julià.

    La sala de Graus de la Facultat de Lletres de la UdG s’ha omplert de desenes de seguidors d’aquests tres joves –influencers, per entendre’ns-, que no s’han volgut perdre les seves opinions. Al llarg d’una hora i mitja, en un ambient distès i proper, s’ha parlat sobre  les diferències entre el periodisme clàssic i les xarxes, sobre quines xarxes són les més utilitzades, sobre el paper dels influencers o sobre quin paper té el català a les xarxes, entre moltes altres coses.

    La Khaoula Boumaaza (Agadir, 1998) és estudiant de Publicitat i Relacions Públiques a la UdG. Musulmana, enamorada de Girona, té 63.000 seguidors a Instagram i ha estat la imatge de diverses campanyes publicitàries amb empreses com Nike i Maybelline, entre d’altres.

    La Juliana Canet (Cardedeu, 1999) és youtuber i instagramer, copresentadora al programa Adolescents iCat de l'emissora iCat i Catalunya Ràdio, emès també pel canal 33. També col·labora al Tot es mou de TV3. Estudia filologia catalana a la UAB.

    En Joan Grivé (Llinars del Vallès, 1995) és ambientòleg. Es va donar a conèixer a instagram amb els seus vídeos de monòlegs. Copresentador, com la Juliana, al programa Adolescents iCat, col·labora als programes de TV3 Els matins i Està passant.

    L'Esther Julià (Verges, 1983) és periodista i sociòloga, especialitzada en estratègia digital i comunicació institucional. Actualment treballa a comunicació del Govern de la Generalitat. 

    "La comunicació ara és bidireccional" (Khaoula) - "Ha nascut una nova manera d'informar-se" (Joan) - "Els joves s'informen poc" (Juliana)

    La Khaoula ha destacat que, gràcies a les xarxes socials, “la comunicació ara és bidireccional, la gent vol interacció”, i ha afegit que, a l’hora d’informar-se, la tecnologia li permet tenir “tot els mitjans de comunicació a mà i escollir quina informació vull rebre segons els meus interessos”.  També ha remarcat que ella, a través del seu compte d’Instagram, intenta transmetre valors positius i que s’ha de ser “just i honest” amb els seguidors.

    En Joan ha remarcat que la immediatesa que permet Internet “ha canviat el paradigma de la comunicació, ha nascut una nova manera d’informar-se” que possibilita arribar "tant a la gent que coneixes com a la que no". Considera que les xarxes socials “ho permeten tot: informar-te, entretenir-te, interactuar amb els altres...”, i ha explicat també que, amb la Juliana, van sovint a escoles a oferir xerrades sobre xarxes i que recalquen als alumnes “que no cal penjar-ho tot” a les xarxes.

    La Juliana, davant la pregunta de quines xarxes utilitza, ha detallat que ella diferencia els continguts que penja a Instagram (“més family friendly”)  o a Twitter (“hi deixo anar la Juliana més trapella”). Per a ella, és molt important saber "quin públic tens a cada xarxa", una opinió que comparteix la Khaoula: "Cada canal accepta un format", diu. En Joan pensa que "és important començar centrant-te en una sola xarxa, i ser constant".

    El que té clar la Juliana és que mai penjarà res que vagi en contra de les seves conviccions, “però no per influir o deixar de fer-ho, sinó per coherència amb mi mateixa”, i ha considerat que, en general, “tinc la impressió que els joves s’informen poc. Quan s’assabenten d’alguna notícia moltes vegades és perquè algun influencer l’ha comentat”. 

    Dels tres, la Khaoula és la que més treballa els continguts del seu Instagram, que ella defineix com "la meva targeta de visita". Reconeix que no penja les fotos o els vídeos immediatament, perquè és molt perfeccionista i perquè "cal tenir estratègia i continuïtat". En Joan, conegut pels seus vídeos, explica que "els penso, els gravo, els edito i els penjo". Per això "puc estar dues setmanes sense penjar res, que no és una bona estratègia". En canvi, la Juliana constata que el seu Instagram és "totalment diferent del de la Khaoula, és més ràpid i directe". Per al·lusions, la Khaoula aclareix que ha acostumat els seus seguidors a una estètica molt concreta, i aquest fet li impedeix "penjar ara coses més naturals, i de vegades m'agradaria molt"

    La petjada digital i la vulnerabilitat a les xarxes

    I aquesta exposició que fan de la seva vida a les xarxes els pot passar factura en un futur? L'Esther Julià els demana si els preocupa el rastre digital que quedarà de tot el que han mostrat. Canet emfasitza que "no ho pengem tot", i Boumaaza assegura que és molt conscient de què "cada contingut que penges no es perd i canvia la visió que té la gent de tu". Per això insisteix en la seva aposta per transmetre valors. Els dos copresentadors d'Adolescents iCat advoquen per mostrar als seus seguidors que "de vegades no estem bé", i la Juliana reivindica que "mostrar-se vulnerable a les xarxes és activisme!"

    La Juliana recorda que el fet que els joves no s'informin no és una novetat: "Els adolescents mai han seguit les notícies", diu, amb raó. I dóna la seva fórmula per fer arribar la informació a les noves generacions: "El truc és vendre entreteniment i colar la informació al mig". També encerta de ple quan diu que "la informació ha canviat per tothom, no només per als joves"

    Malgrat els milers de seguidors que tenen, la Khaoula matisa que ells són "microinfluencers", i que això els permet mantenir la bidireccionalitat amb els seus seguidors. "Els grans influencers ja tenen un canal unidireccional", opina. 

    Els influencers que els inspiren

    I parlant de grans influencers... en segueixen a algun, ells? En Joan es mulla i diu un nom: PewDiePie. La Khaoula segueix a "dones que defensen valors similars als meus, perquè m'inspiren i em mostren el camí". I la Juliana? "Segueixo a gent que em transmet valors a nivell ideològic", i també "gent que em serveix per a la meva feina"

    I com van elegir la llengua que fan servir per adreçar-se als seus seguidors? En el cas de la Khaoula, detalla que quan va decidir professionalitzar-se, va valorar la llengua que volia utilitzar. "M'hauria agradat utilitzar l'anglès, el castellà i el català, però ho vaig descartar per la feina que comporta". I donat que els seus seguidors són, sobretot, de la comunitat musulmana, "que està repartida per tot el món, vaig dedicir fer servir l'anglès, perquè el 75% del meu públic l'entén". De tota manera, explica que quan fa alguna publicació en català, rep una resposta molt positiva per part dels seus seguidors locals. La Juliana assenyala de seguida que "el meu cas és molt diferent. La Khaoula ho va analitzar, però jo no, jo vaig començar en català perquè, per mi, era la cosa més natural del món". Ara, però, admet que sí que fa servir el català "per activisme, perquè si no, la nostra llengua es morirà"

    "El posicionament a les xarxes socials, de vegades, és clau: hi ha silencis còmplices", diu la Juliana Canet

    Cap dels tres és massa partidari de posicionar-se clarament en temes polítics a les xarxes, ja sigui ompartint notícies o bé donant la seva opinió personal sobre determinats temes. La Khaoula comparteix notícies "si em toquen de prop, si són del meu àmbit". En Joan considera que, de vegades, "no dir res ja és dir molt", i la Juliana, més vehement, destaca que "el posicionament, de vegades, és clau: hi ha silencis còmplices", i posa com a exemple el cas de la Manada. 

    Els tres han coincidit a dir que quasi no miren la tele, i que tota la informació que reben “és a través del mòbil”. En l’àmbit de la seva generació, “els mitjans de comunicació convencionals tenen molt poc abast", i també el Facebook, que està “quasi mort” entre els joves. En canvi, estan expectants per veure com evoluciona Tik Tok, la xarxa que està atrapant amb força adolescents i preadolescents de tot el món. Per què... què és el que busquen els joves en les xarxes? "Entrenir-se", contesta la Juliana. "Riure", assegura en Joan. "Valors", opina la Khaoula. Si és així, tampoc està tan malament.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.